Early Summer「多視点 他視点」 Early Summer Multiple Perspectives, Another Perspective
Show Window
アートにおける本質を問いかける姿勢を、フードフロアのウィンドウディスプレイとして試みました。
バナナをモチーフにしたのは、安価でポピュラーなことから、私たちが一般的に想起するラグジュアリーの価値基準から距離感があるためです。コミカルな3枚目や、チャイルディッシュなイメージ、あるいは被差別的な隠喩にも使われるバナナ。
オランウータンのような霊長類がバナナを特に好むのは高価値な食材だからですが、同じヒト科の私達は、バナナを商品として、パッケージ、新奇さ、生産背景、価格など様々な付加価値をも消費し評価しています。私達はバナナに限らず、そのような習慣の中で生まれる固定概念で対象を見ているのかもしれません。
1面のウィンドウでは、バナナの皮にラグジュアリーを象徴する素材をコラージュし、バッグに見立てたオブジェを作成しました。宝石やクロコダイル、キャビアやマスクメロンなど様々な価値や概念を装ったファッションアイテムのようなバナナをお楽しみください。
もう1面のウィンドウでは、たわわに実るバナナツリーを、人間社会における高価値を象徴するきらめくシャンデリアに見立てデザインしました。うっとりと眺めるオランウータンの背後から、異なる視点でバナナを見つめてお楽しみください。
アートディレクター 佐藤寧子
Questioning the essence of art: The window display on the Food Floor can be viewed as an attempt to do just that.
As a motif, the humble banana was chosen owing to its cheap abundance and because it is far removed from what is considered a luxury; it’s also used for comedic effect, to add a childish note, or as a metaphor for discrimination.
Hominids like orangutans love bananas for their high food value, while we humans in the same family evaluate them differently, such as by consuming them as products or attaching additional value to them through packaging, novelty, production background, and price. Not limited to bananas, perhaps we tend to view any object based on preconceptions formed through such habits.
In one of the windows, banana peels are collaged with materials that symbolize luxury, creating objets d’art suggesting handbags. These handbags are enjoyable as fashion items, dressed in various values and concepts such as jewelry, crocodiles, caviar, muskmelon, and other materials.
In the other window, a banana tree laden with fruit is made to appear like a sparkling chandelier, something that symbolizes luxury in human culture. It’s an interesting exercise to look at bananas from a different perspective, by peering over the shoulder of a spellbound orangutan.
Yasuko Sato, Art Director
フロア: B2F
開催場所: ショーウィンドウ
開催期間: 2021.05.15- 2021.07.15
終了しました
2021.05.10 UP