新作吹き抜けアート「BIG CAT BANG」/ 2024年4月5日(金)〜 New Atrium Art: BIG CAT BANG: From Friday, April 5, 2024
GINZA SIX中央に位置する吹き抜け空間に、日本を代表する現代美術作家・ヤノベケンジによる旅をしながら福を運ぶ猫「SHIP’S CAT」のシリーズともなる新作アート「BIG CAT BANG」が登場します。
― インスタレーション概要 ―
社会的なメッセージとユニークさを併せ持つ機械彫刻や巨大彫刻で知られるヤノベケンジ。
GINZA SIX中央の大きな吹き抜け空間を、地球を含む銀河と捉え、無数の宇宙猫が空を舞い、浮かぶ宇宙船は「太陽の塔」へのオマージュ。岡本太郎の創作遺伝子を受け継いだヤノベケンジがビッグバンから現在までの宇宙のダイナミズムを新しい生命の物語として紡ぎ出します。
「太陽の塔」の形をした巨大な宇宙船のLUCA号の背中に「SHIP’S CAT」が乗る。そして宇宙船からは、数百もの「宇宙猫」が飛び出す。
※画像はイメージです。
【作品名】 BIG CAT BANG
【アーティスト名】 ヤノベケンジ
【展示場所】 GINZA SIX 2F 中央吹き抜け
【展示期間】 2024年4月5日(金)~2025年夏(予定)
【サイズ】 奥行860×幅630×高さ660cm
協力:岡本太郎記念館
― 中央吹き抜けまわりの作品展示 ―
4Fには「SHIP’S CAT」シリーズの彫刻作品が展示されます。
2017年から制作を始めた「SHIP’S CAT」のシリーズは、福岡からはじまり、2018年のフランス・ルーヴル美術館別館カルーゼル・デュ・ルーヴルでの展示、中国・上海での恒久設置、瀬戸内や大阪、京都、台湾・屏東と、国内外の各地を旅するように巡ってきました。
「SHIP’S CAT」とは、大航海時代に長い航海に乗船した「船乗り猫」のこと。 宇宙を航海する未来の希望を予兆し、安全や出会いを助ける守り神となって、混迷する世界においても、人々や若者の旅を導いて欲しいという願いが込められています。
SHIP’S CAT (Flying)
奥行130×幅47×高さ90cm
(台座込み)
SHIP’S CAT (Crew/Black)
奥行80×幅40×高さ105cm
SHIP’S CAT (ONK-1)
奥行120×幅40×高さ105cm
(台座込み)
― アーティストメッセージ(作品に込めた想い)―
35億年前に生命がこの地球に誕生し、5度にわたる生物大量絶滅を乗り越えて、いま私たちは生かされている。生命はどこから来て、そしてどこに行くのか?
岡本太郎が言い放った「芸術は爆発」のテーマを「猫大爆発」という妄想に乗せて、生命と宇宙の神秘のイマジネーションの炸裂をお届けしたい。
混迷と危機の世紀に立つ現在だからこそ、我々は想像と創造を爆発させ、宇宙からの俯瞰した視点を獲得しなければならないのだ。
現代美術作家/京都芸術大学教授
1965年、大阪生まれ。1990年代初頭より、「現代社会におけるサヴァイヴァル」をテーマに機能性を持つ大型機械彫刻を制作。ユーモラスな形態に社会的メッセージを込めた作品群は国内外から評価が高い。2017年、「船乗り猫」をモチーフにした、旅の守り神「SHIP’S
CAT」シリーズを制作開始。2022年に開館した大阪中之島美術館のシンボルとして「SHIP’S CAT(Muse)」(2021)が恒久設置される。
― 代表作品 ―
No.1(2011)右手に持つ「太陽」は、岡本太郎の「太陽」をテーマにした作品群から魂とデザインを受け継いでいる。
©️撮影 豊永政史
― 岡本太郎の「太陽の塔」 1/50サイズも展示 ―
太陽の塔 Tower of the Sun(1/50)
奥行50×幅120×高さ145cm
©岡本太郎記念館 Taro Okamoto Memorial Museum
1911〜1996→
1929年に渡仏し、「アブストラクション・クレアシオン(抽象・創造)協会」に参加するなど、30年代のパリで前衛芸術運動に参画。パリ大学でマルセル・モースに民族学を学び、ジョルジュ・バタイユらと行動をともにした。40年帰国。戦後日本で前衛芸術運動を展開し、問題作を次々と社会に送り出す。51年に縄文土器と遭遇し、翌年「縄文土器論」を発表。50年代後半には日本各地を取材し、数多くの写真と論考を残した。70年代大阪万博のテーマプロデューサーに就任。太陽の塔を制作し国民的存在になる。96年に没した後も、若い世代に大きな影響を与え続けている。
― 関連情報 ―
企画編集: 後藤繁雄
発行: G/P+abp
定価: 3,850円(税込)
※ 「BIG CAT BANG」 LIMITED SHOP(2F 三原テラス)にて、2024年4月5日(金)~4月14日(日)の期間中、先行販売。2024年4月15日(月)以降、銀座 蔦屋書店(GINZA SIX 6F)ほかで販売予定。
ヤノベケンジの企画展を7月から開催東京・南青山にある岡本太郎が42年にわたって住まい、作品を作り続けたアトリエでもある岡本太郎記念館にて、ヤノベケンジが「太陽の子・太郎の子」(2011)に続き2度目の企画展示を開催します。(仮)「ヤノベケンジ:太郎と猫と太陽と」
会期: 2024年7月12日(金)〜11月10日(日)
会場: 岡本太郎記念館(青山)
お問い合わせ: 03-3406-0801(岡本太郎記念館)
― Installation Overview ―
Kenji Yanobe is known for his large mechanical sculptures that juxtapose humor with social commentary.
This work reimagines the large atrium in the middle of GINZA SIX as a galaxy that includes Earth, in which innumerable space cats voyage through space. The large floating ship is an homage to the Tower of the Sun, a tower created by Japanese artist Taro Okamoto for Expo 70. Kenji Yanobe, an heir in the spiritual line of Taro Okamoto, presents a new and whimsical version of the story of our dynamic universe since the Big Bang.
A SHIP’S CAT rides on the back of the spacecraft LUCA, which is modeled on the Tower of the Sun. From this ship issue hundreds of space cats constituted of balloons.
*The photos are for illustrative purposes only.
【Name】 BIG CAT BANG
【Artist】 Kenji Yanobe
【Location】 Central atrium, second floor, GINZA SIX
【Exhibition dates】 April 5, 2024 (Friday) to summer 2025 (planned)
【Dimensions】 Depth 86 x width 63 x height 66 meters
Courtesy of Taro Okamoto Memorial Museum
― Exhibition of works around the central atrium ―
The sculptures in the SHIP’S CAT series are displayed on the fourth floor.
The SHIP’S CAT series, which began in 2017, has travelled near and far in Japan and abroad, from Fukuoka initially to the Louvre Museum’s Carrousel du Louvre exhibition in 2018. They include permanent installations in Shanghai, China and exhibitions in Setouchi, Osaka, Kyoto, Taiwan, and Pingtung.
SHIP’S CATs are sailor cats who set forth on their long voyage during the Age of Exploration. Traveling through space, enshrined deities possibly entrusted with human guardianship and positive encounters, they signal hope for the future. Even in this troubled era, the cats and the work suggest, people—especially young people—would do well to make the commitment to venture the world.
SHIP’S CAT (Flying)
d 130 x w 47 x h 90 cm
(including pedestal)
SHIP’S CAT (Crew/Black)
d 80 x w 40 x h 105 cm
SHIP’S CAT (ONK-1)
d 120 x w 40 x h 105 cm
(including pedestal)
― Message from the Artist (Thoughts on His Works) ―
Some 3.5 billion years ago, life emerged on this planet. Five mass extinctions later, we find ourselves alive here today. What did life come from? Where is it going?
Art is an explosion, declared Taro Okamoto. Based on this idea, I imagined a giant explosion of cats. I want to deliver to you this bursting forth of a vision within the context of our thoughts on the mysteries of life and space.
It is precisely now, with the world in turbulent crisis, that we must explode our creativity and imagination, taking a broader bird’s-eye view of the universe.
Contemporary Artist, Professor, Kyoto University of the Arts
Born in Osaka in 1965, Kenji Yanobe began making large mechanical sculptures with functionality at the start of the 1990s on the theme of survival in contemporary society. His works, which convey social commentary in whimsical presentations, have won high praise both in Japan and abroad. In 2017, taking sailor cats as a motif, he began a SHIP’S CAT series depicting guardian deities for travelers. SHIP’S CAT (Muse) 2021 is permanently installed as a symbol of the Nakanoshima Museum of Art, Osaka, which opened in 2022.
― Major Works ―
No.1(2011)Depicting a figure holding in its right hand the sun, a clear heir of the spirt and design of Taro Okamoto’s series of works.
©️Photo by Seiji Toyonaga
― Also on display is a 1/50-scale replica of the Tower of the Sun by Taro Okamoto. ―
Tower of the Sun (1/50th scale)
d 50 x w 120 x h 145 cm
©Taro Okamoto Memorial Museum
1911〜1996→
Taro Okamoto moved to France in 1929 and participated in the Abstraction-Création association of artists and other avant-garde art movements in Paris in the 1930s. At the University of Paris, he studied ethnology under Marcel Mauss and associated with Georges Bataille and others. He returned to Japan in 1940. In post-war Japan, he developed an avant-garde arts movement and delivered a succession of controversial works. Encountering Jomon earthenware in 1951, he announced his Theory of Jomon Earthenware the following year. In the latter part of the 1950s, he undertook research across Japan, taking innumerable photographs and writing numerous research articles. In 1970, he was hired as the theme producer for the 1970 Osaka World’s Fair. His The Tower of the Sun won him fame throughout Japan. Even after his death in 1996, he continues to exert a major influence on the younger generation.
― Related Information ―
Planned and edited: Shigeo Goto
Published by: G/P+abp
Price: 3,850 yen (tax included)
*Advance sales at the BIG CAT BANG LIMITED SHOP (2nd floor, Mihara Terrace) from April 5 (Friday) to April 14, 2024 (Sunday); sold elsewhere, including Ginza Tsutaya Books (6th floor, GINZA SIX), from April 15, 2024 (Monday)
Kenji Yanobe Special Exhibition starting in JulyThe Taro Okamoto Memorial Museum in Minami-Aoyama, Tokyo was the residence of Taro Okamoto for 42 years and the home of his atelier, where he worked prolifically. This will be Kenji Yanobe’s second special exhibition at the museum. Provisional title: Kenji Yanobe: Taro, Cats, and the Sun. The first in 2011 was titled Child of the Sun, Child of Taro.
Exhibition dates: July 12 (Friday) to November 10 (Sunday) 2024
Venue: Taro Okamoto Memorial Museum (Aoyama)
Inquiries: 03-3406-0801 (Taro Okamoto Memorial Museum)