GINZA SIX EDITORS
ファッション、ジュエリー&ウォッチ、ライフスタイル、ビューティ、フード…
各ジャンルに精通する個性豊かなエディターたちが、GINZA SIXをぶらぶらと
歩いて見つけた楽しみ方を綴ります。
プロダクトと空間、デザインの先端に触れる Products and Spaces on Design’s Cutting Edge
土田 貴宏
GINZA SIX EDITORS Vol.4(Lifestyle)
GINZA SIXのひとつの楽しみは、世界レベルのデザイナーの新しい仕事にいたるところで出会えること。館内全体の空間構成がゆったりしていることもあり、ギャラリーのような気分で歩きたい店がいくつもあります。そんな中から、ライフスタイル系のショップと空間のデザインに注目したいブティックをひとつずつ選びました。
4階のCIBONE CASEは、青山にあるCIBONEからスピンアウトしたショップ。その審美眼を細やかに生かしつつ、銀座のインターナショナルな雰囲気をふまえたお店になっています。ここで扱っているベルギーの新鋭デザイナー、Muller van Severenによる椅子は、インダストリアル感のあるミニリズムと意外性に富んだ色使いが魅力です。まるでモダンアートのような佇まい。
ブルックリンが拠点のLadies & Gentlemen Studioによる「Aura chime」・「Playscape mobiles」。身近な素材を自分たちの手で組み合わせてデザインを発想する二人組の作品です。揺れると素朴な音が響くこのプロダクトは、彼らが得意とするモビールの要素を持ち合わせていて、80年代風の形や色も今のインテリアの気分です。
デンマークの伝統あるブランド、Lyngby Porcelænのフラワーベースは1930年代からつくられているモデル。色合いやサイズのバリエーションも絶妙で、いくつか並べて使いたい。そのままでも、花を活けても絵になります。
ここに挙げた3アイテムのうち2つは、今のところ日本での取り扱いはおそらくCIBONEだけ。ちなみに海外でも、こうしたものを扱うショップはまだごく一部です。そんな意味では、CIBONEは時代を先取っています。さらにCIBONEが独特なのは、その1点1点が長い時間軸で愛着を持てるものでもあること。未来の定番を見極めようとする、そのバランス感覚が見事です。
CIBONE CASEのインテリアをデザインしたのは二俣公一。左右に広い独特の形の空間を、量感のある壁や引き戸状の棚を設けて緩やかに仕切っています。素材の選択が巧みで仕上げも美しく、見ていても飽きません。
こちらは地下1階から4階にわたり店舗を構えるヴァレンティノのブティック。GINZA SIXがオープンした時、特に空間に圧倒されたのがこの店でした。現在、世界各国のヴァレンティノのインテリアは、イギリス人建築家のデイヴィッド・チッパーフィールドが大きな役割を担っていて、その作風はGINZA SIX施設全体の外観設計を行った建築家、谷口吉生との相性のよさを感じさせるものです。ブティックの壁と床は均質なグレーのテラゾー(人工石)で統一され、カラーラ大理石、真鍮、オーク材などが効果的に用いてあります。
4階のメンズ・シューズをディスプレイしたスペース。壁面の棚は店舗全体で使われているもので、上端を壁の段差に掛ける仕組みになっています。商品を照らすLEDが内蔵されている上に、店内のレイアウトに合わせて左右に移動できる構造だというのが驚きです。さすがチッパーフィールド。
4階のメイド・トゥ・メジャーのコーナーで、シャツのカラーやカフスのサンプルを載せた棚。店内のほとんどの棚は真鍮のフレームとオーク材でできていますが、こちらは真っ白いレザーで棚板を包み、端正な形のカラーをオブジェのように際立たせています。
一連のオークの家具もチッパーフィールドによるオリジナル。彼らしいミニマルなフォルムが特徴で、椅子はテーブルの下にぴったり収まるようにできています。メイド・トゥ・メジャーのコーナーでは、ここに座ってスーツやシャツのオーダーのやり取りをします。
たとえ用はなくても体験してほしいのが、店内のフロアを結ぶエレベーター。大理石の床面以外、すべて真鍮でできていて、まるで金の茶室のようです。そこに至るアプローチも大理石でできています。
ブラックレザーのラウンジチェアは、デンマークの家具デザインの名手、ボーエ・モーエンセンが1963年に発表した歴史的なもの。すみずみまでストイックに構成された空間の中で、椅子については人をくつろがせるものを選ぶ視点に唸らされます。もちろん上質さやクラス感は一貫していて、完璧に調和しています。
ヴァレンティノのスタイルを象徴するアイテムのひとつ、カムスター(カモフラージュ×スター柄)のバッグ。このブランドの製品に感じるのは、ファッションへの圧倒的な愛情と探究心で、それは(普段はファッションを対象にしていない)私のようなライターにも伝わってきます。たとえばカモフラージュはあらゆるブランドで使われていますが、ヴァレンティノの柄が最も洗練されたオリジナリティがあるように思います。
ブティックのデザインは、こうしてシーズンごとに生まれるさまざまなアイテムの背景でありながら、同時に建築的な快感にあふれています。紹介しきれませんでしたが、大理石づくめの階段や、グレーで統一されたフィッティングルームも見逃せません。「神は細部に宿る」とは近代建築の黄金律ですが、その醍醐味が体感できる絶好のスポットになっています。
Text : Takahiro Tsuchida Photos : Kaori Imakiire Edit : Yuka Okada
One of the joys of GINZA SIX is being able to experience the new work of world-class designers. The complex as a whole contains generous amounts of space, and visiting many of the stores feels just like visiting a gallery. Of these, I’ve selected one lifestyle store and one boutique with space designs I’d like to highlight.
Located on the fourth floor, Cibone Case is a Cibone spinoff, originally opened in Aoyama, Tokyo. While deftly incorporating the parent store’s refined aesthetic, the store here at GINZA SIX is rooted in Ginza’s international atmosphere. It offers chairs from Muller van Severen, an up-and-coming designer from Belgium, which are especially appealing for their industrial minimalism and unexpected color combinations. The overall impression is of encountering works of modern art.
The Aura chimes and Playscape mobiles from Brooklyn-based Ladies & Gentlemen Studio are the work of a two-person design team, who combine everyday materials by hand to create inspired designs. The chimes emit a soft ring with a rustic charm when moved by the breeze. Together with the team’s trademark mobiles, they infuse 80s-style forms and colors with the feel of today’s interiors.
This flower vase from the longstanding Danish brand Lyngby Porcelæn has been made since the 1930s. There’s a superb selection of colors and sizes. You can use a number of them together, and they offer a pictorial quality with or without flowers.
Two of the three items I’ve mentioned thus far are more than likely only available in Japan at Cibone at this time. And even overseas, you can find them at very few stores. In this sense, Cibone is ahead of the times. Another unique characteristic of the store is that each item is a type you become attached to over a period of time. In its commitment to uncovering the standards of tomorrow, the store exhibits a wonderful sense of balance.
Cibone Case’s interior was designed by Koichi Futatsumata. The uniquely shaped space offers ample space flowing laterally and is separated informally by voluminous walls and sliding shelves. The materials have been masterfully selected to create a beautiful finish that stays fresh in the eye.
This is the interior of the VALENTINO boutique, which occupies space from the first underground floor up to the fourth floor. When GINZA SIX first opened, it was this store’s space that really impressed me. The UK architect David Chipperfield currently plays a major role in the interior design of Valentino stores around the world, and its style gives off a sense of kinship to that of Yoshio Taniguchi, the architect who designed the exterior of the overall GINZA SIX complex. The boutique’s walls and floors are unified with a homogenous gray terrazzo (artificial stone), while effective use is made of Carrara marble, brass, oak, and other materials.
This space on the fourth floor displays the brand’s men’s shoes. The wall shelves are used throughout the store and are attached at the top to a ledge on the walls. The LEDs that illuminate the products are built into the shelves. I was surprised to learn that they can slide left and right, depending on the layout of the store displays, an example of Chipperfield’s distinctive ingenuity.
This shelf in the made-to-measure area on the fourth floor displays samples of shirt cuffs and collars. Almost all the shelves in the store are made of a brass frame and oak materials, but these shelf boards are wrapped in pure white leather, which accentuates the collars of the exquisite forms, as if they were objets d’art.
The oak furniture pieces are also Chipperfield originals. His distinctive minimalist forms are evident. Here, as you can see, the chairs fit perfectly just under the table. You can sit out here in the made-to-measure area to work out the details of your suit or shirt order.
Even if you don’t have a specific reason to, I recommend trying out the elevator that connects the floors inside the store. Other than the marble floor, everything is appointed in brass, like a golden tearoom. The approach is also made of marble.
This black leather lounge chair is a historic piece presented first in 1963 by renowned Danish furniture designer Børge Mogensen. Within this space of thoroughgoing stoic repose, the chair clearly conveys a perspective of items chosen for relaxation. And, of course, it radiates a consistent feel of quality and class that perfectly harmonizes with the rest of the interior.
One item that represents Valentino’s style especially well is the Camoustar bag, with its star and camouflage design. What I sense in the brand’s products is a true and deeply felt love of fashion and a sense of inquiry, which comes through even to a writer like me, who does not normally approach fashion. For example, camouflage is used by just about every brand, but Valentino’s pattern appears to me to be a highly sophisticated original.
The boutique’s design serves as a backdrop for various items that arrive each season while offering a wealth of architectural pleasures at the same time. Incidentally, while I wasn’t able to fully introduce them here, the all-marble stairs and unified gray fitting rooms are also not to be missed. “God is in the details” is the Golden Rule of modern architecture, and this is an ideal spot to experience the pleasure of its truth.
Author: Takahiro Tsuchida Photographer: Kaori Imakiire Editor: Yuka Okada
土田 貴宏
ライター、デザインジャーナリスト。1970年北海道生まれ。会社員などを経て、2001年からフリーランスで活動。家具などのプロダクトを中心とするデザインと、その周辺のカルチャーについて専門誌などに寄稿している。学校で教えたり、エキシビションのディレクションをすることも。
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