GINZA SIX EDITORS
ファッション、ジュエリー&ウォッチ、ライフスタイル、ビューティ、フード…
各ジャンルに精通する個性豊かなエディターたちが、GINZA SIXをぶらぶらと
歩いて見つけた楽しみ方を綴ります。
GINZA SIXで夢の“ジュエリーデイ”を敢行! Venturing to Dream Jewelry at GINZA SIX
愛甲 悦子
GINZA SIX EDITORS Vol.15(Jewelry&Watch)
1月と7月の年に2度、パリ・オートクチュールファッションウィーク最終日に開催される、恒例の“ジュエリーデイ”がある。ヴァンドーム広場の名門ジュエラーがこぞって門を開き、世界各国のジャーナリストやバイヤー、VIP顧客に世界最高峰のハイジュエリーをお披露目するという、世にもラグジュアリーな1日。我々エディターはヴァンドーム界隈を行ったり来たり、会場をハシゴしたり。拠点であるドイツからしばし帰国中の今、あのジュエリーデイに似た特別な高揚感を銀座でも味わえると聞きつけて、GINZA SIXへ足を運ぶことに。
まずは、オートクチュールファッションウィークを牽引する「ディオール」へ直行。ディオールの世界観を表現する日本初の旗艦店、「ハウス オブ ディオール ギンザ」。1階の奥に、お目当てのファインジュエリー&ウォッチのコレクションが広がる。アーティスティック ディレクターのヴィクトワール・ドゥ・カステラーヌの美意識が投影された、イマジネーションあふれるウィンドウディスプレイに釘づけ。ジュエリーが主役のミニチュア宮殿は、眺めているだけでフェアリーテールの世界に引き込まれたような気分に。
ムッシュ ディオールが幸運のお守りとして、いつもポケットに忍ばせていたという星モチーフ。星型の風配図にデザインされた「ローズ デ ヴァン」コレクションは、愛すべきNEXTお守りジュエリーの予感!
ピンクオパールのメダイオンが回転する「ローズ デ ヴァン」リング(185,000円 以下全て税抜価格)が、重ねづけ向きかなと思案しているうちに、ハイジュエリーリングの圧倒的オーラに吸い寄せらせてしまった。指にまとうたびに彫刻になる造形美。この大胆なまでのボリューム、気高いエメラルドやパライバタイプトルマリンなどが奏でる完璧なカラーセオリーに惚れ惚れ。
至高のキラメキ効果で心が一気に華やいだところで、4階の「カフェ ディオール バイ ピエール エルメ」へ。ピエール エルメ監修による麗しいスイーツを、“ディオール メゾン”の美しいテーブルウェアとともに楽しめるエクスクルーシブな空間で、いざスペシャルなブレイクを! 10時30分〜13時30分まで限定の「プティ デジュネセット」(2,400円)はパンケーキ、パンペルデュ、ブリオッシュ、フルーツ、グラノーラまでをいただける充実ぶり。
美味しくしっかり朝食をいただいたものの、11月から始まった季節限定のデザート、「バシュラン ローズ、フランボワーズ、ライチ」(2,700円)の甘やかな誘惑には抗えず。ローズが薫るアイス&フランボワーズのソルベ、瑞々しいライチがメレンゲとクレームシャンティに包まれた、咲き誇る花のような美しさ。温度と食感、風味の異なるコントラストが舌の上で溶け合い、まさにピエール・エルメならではの“味覚のサイエンス”と感服!
オートクチュールとオートパティスリーという、フランスを代表するふたつのブランドの感性が共鳴するカフェ空間。美食家とファッショニスタが集うのも大いに納得。カフェの隣りには、日本で唯一ディオールのホームコレクションが手に入る、注目の「ディオール メゾン」が。カフェで使用しているティーセット類やカラフルな花器などは、大切な人への贈り物としても喜ばれそう。
ジュエリーに匹敵するウォッチの輝きも恋しくて、次なるデスティネーションは、ヴァンドーム広場にもブティックを構える名門マニュファクチュール「ジャガー・ルクルト」へ。
以前はデザイン至上主義だった私も、長らく腕時計の撮影や執筆に関わるうちに、精緻な機構を駆使したウォッチは時にダイヤモンドよりも美しい、と感じるように。ジャガー・ルクルトの店内に足を踏み入れた途端、バカラクリスタルに包まれ、半永久ムーブメントを露わにしたユニークな置時計「アトモス 568 by マーク・ニューソン」(2,900,000円)に惹きつけられた。気温の変化を動力源として(たった1度の温度変化で2日分の作動エネルギーを供給)、自動的に半永久的に巻き上げられる秘密の機構を宿した、モダンアートさながらのマスターピース。
ヴィンテージ×ハイファッションが自分の定番スタイルゆえ、アール・デコ調が薫り立つバイカラーの「レベルソ・ワン・コルドネ」(815,000円)を真っ先に試着させていただくことに。端正な幾何学的シェイプ、小ぶりのケースから漂う正統派レディライクなムードにノックアウト寸前……。
にわかに、今日のジャガー・ルクルト訪問の最大の関心事は、名作「レベルソ」をパーソナライズできるサービス、「アトリエレベルソ」だったと我に返る。レベルソ誕生85周年を機に2016年からスタートしたカスタムメイドのサービスは、反転ケースの裏側のダイアルの色や素材、ストラップを自由にビスポークできるというもの。ラピスラズリやアヴェンチュリンなどの宝石をダイアルにセットし、好みでダイヤモンドを施すことも可能と説明を受ける。
ここGINZA SIXのブティックではiPadでオーダー対応を行っているので、さっそくトライ。楽しい妄想を膨らませながらスワイプしていくと、表情がくるくる変わってFUNな気持ちに。カスタマイズの組み合わせパターン数は無限に近いというから、ワン&オンリーなレベルソに出合うまたとないチャンスに心が揺れる。
孤高の“ジュエリーデイ”もそろそろ終盤戦。煌めきの最終章は、「ヴァン クリーフ&アーペル」へ。日本最大の売り場面積505.5㎡を誇る、3フロアで構成された広大なブティック。メゾンならではの詩情あふれる世界観と、黄金の手を持つ職人たちのサヴォアフェール(伝承の技)に、公私にわたって魅了され続けている私のような身にとっては、ここは煌めきのサンクチュアリ。
エレベーターを利用せずに階段を歩けば、まるでパリの瀟洒なアパルトマンを訪れたようなラグジュアリー気分。壁には仏職人が金箔と手描きの絵付けで施した花の姿が。ほかにも、壁に飾られたウィンザー公爵夫人のポートレートや、アーカイブに残るデザイン画の数々が目に留まる。
2階はブライダル コレクションが一堂に揃うフロア。ハイエンドなブライダルリングが並ぶ奥のコーナーは、ソファに座ってくつろげる空間に。GINZA SIXから直結していてエントランスの扉はいつも開かれているから、男性ひとりでも気負いなく立ち寄れそう。
目下の憧れ、「ブトン ドール」コレクションのイヤリング(3,175,000円)とリング(2,100,000円)をフィッティングさせていただく。1930年代に登場したメゾンのヘリテージモチーフ “パイエット(スパンコール)”をモダンに再解釈した、流麗なサークルの連なり。カーネリアンとマザーオブパール、ピンクゴールドが優美な色彩のコントラストを描き、サークルモチーフが耳元で手元で、心地よく揺らめく。女心を刺激してやまないまろやかな曲線美に、サヴォアフェールが息づいている。叶うならば、自分の宝石箱をこの輝きで満たしてしまいたいと夢想する。
ヴァン クリーフ&アーペルのシグネチャーといえば、幸福感に満ちたフラワージュエリー。リアリティから巧みな距離感を保つ、ポエティックでありながら幾何学的な花の表現はメゾン不変のスタイルだ。満開の蓮の花モチーフを描き出した「ロータス」コレクションは、アイコニックな「ロータス アントレ レドア リング」(上・3,700,000円)に続き、華奢なミニモデルが登場したばかり(ブレスレット545,000円、ペンダント570,000円、ピアス1,050,000円)。一年間頑張った私にダイヤモンドの花を贈る、なんて素敵。
“人生を共にするジュエリー&ウォッチ選びは、多少無理をしてでも自分に最高額の投資をすべき”——50代の先輩ファッションディレクターからの教訓が、脳裏をよぎる。真のパートナージュエリー&ウォッチとなるか否か、見極める絶対的な基準といえば、50代の自分を想像したときに身に着けていられるかどうか、だそう。今日GINZA SIXでめぐり合ったものは、そんな基準に当てはまりそうな特別な品ばかり。さらなる煌めきをチャージしたくなったとき、未来を輝かせてくれる相棒を探しに、またゆっくり訪れたい。
Text:Etsuko Aiko Photos:Tomoko Meguro Editor:Yuka Okada
Jewelry Day is customarily held on the last day of Paris Haute Couture Fashion Week, which takes place twice a year, in January and July. All the renowned jewelers of Place Vendôme open their doors and present the pinnacle in fine jewelry to journalists, buyers, and VIP customers from countries around the globe. It’s a day of notable luxury. We editors crisscross the Vendôme neighborhood, going from one venue to another. Back in Japan from my current home base in Germany, I heard Ginza offered a very special sense of luxury similar to how I feel in Paris on Jewelry Days. So, of course, I made my way to GINZA SIX.
I headed first to Dior, one of the leaders of Haute Couture Fashion Week. House of Dior Ginza is the brand’s first flagship store in Japan, and it’s a wonderful expression of the Dior world. On the first floor, toward the rear, I found an extensive collection of fine jewelry and watches. My eyes alighted on the highly imaginative window display—it reflects the aesthetic of artistic director Victoire de Castellane. I gazed at the miniature palace with jewelry in the lead role, a creation with the power to cast a fairy-tale spell over the admirer.
Monsieur Dior always kept a star-shaped good luck charm hidden away in his pocket. My guess is that the Rose de Vents collection, whose design is inspired by the star-shaped wind rose, will be the next charm you adore unreservedly.
As I found myself pondering whether the Rose de Vents Ring (185,000 yen; all prices before tax) with its rotating pink opal medallion might be right for layering, I was drawn into the overwhelming aura of fine jewelry. Every time I placed the ring on my finger, it exuded a sculptural beauty. I’m charmed by the volume it occupies in space, its elegance, its nobility, and the perfect blend of colors orchestrated from the Paraiba tourmaline gemstone and other elements.
My heart made instantly delighted by this supreme sparkle, I went next to Café Dior by Pierre Hermé on the fourth floor. I took a special break in this exquisite space, where visitors can enjoy lovely sweets created under the supervision of Pierre Hermé presented on beautiful Dior Maison tableware. The Petit Déjeuner Set (2,400 yen), offered from 10:30 to 13:30 only, includes pancakes, pain perdu, brioche, fruit, and granola, all making for a very satisfying meal.
Even after this hearty breakfast, I couldn’t resist the sweet temptation of the limited-time seasonal dessert (2,700 yen) first offered in November: Vacherin Rose, Framboise, Lychee. The rose-scented ice cream, framboise sorbet, and juicy lychee were surrounded by meringue and Chantilly cream, presenting the beauty of a flower in full bloom. The contrasting temperatures, textures, and flavors melted together on the tongue, reminding me once again of my great admiration for Pierre Hermé’s distinctive “science of taste.”
The café space harmoniously assembles the sensibilities of two of France’s leading brands—in haute couture and haute patisserie, respectively. I understand why both epicures and fashionistas gather here. Next to the café is the only place in Japan where you can find Dior’s home collection, Dior Maison, much mentioned of late. Given as gifts, the teaware, plates, and colorful vases used in the café are certain to delight an important person.
I love the sparkle of watches as much as jewelry, so my next destination was Jaeger-LeCoultre, the renowned watchmaker, which also operates a boutique on Place Vendôme.
Once, long ago, I was a design supremacist. But during my long involvement in photographing and writing about watches, I’ve come to feel that watches with intricate movements are sometimes even lovelier than diamonds. The moment I entered the Jaeger-LeCoultre store, I found myself drawn to the Atmos 568 by Marc Newson (2,900,000 yen), a unique clock with a near-perpetual movement enclosed in a clear Baccarat crystal case. This masterpiece of modern art uses an inventive mechanism that attains nearly perpetual movement by converting thermal variations into power (a change of a single degree in temperature change provides enough energy to power the clock for two days).
Since my standard style is a cross between vintage and high fashion, I first tried on a bicolored Reverso One Cordonnet (815,000 yen), which radiates an Art Deco ethos. The noble geometrical shape and small case create a proper ladylike air that just about knocks me out.
Unexpectedly, the most interesting thing on my visit today to Jaeger-LeCoultre was Atelier Reverso, a service that lets you personalize one of the brand’s famous Reverso watches. Here, I came to my senses. Launched in 2016, Reverso’s 85th anniversary, this customization service lets you customize the strap, the color and material of the dial on the back of the reversible case. I’m told it’s possible to set lapis lazuli, aventurine, and other gemstones—even diamonds, if you’d prefer. They take orders using an iPad here at the GINZA SIX boutique, so I promptly gave it a whirl.
As you swipe the screen, coming up with more and more interesting ideas, the look of the watch changes over and over. It’s sheer delight. You can combine an unbounded number of patterns. This unparalleled opportunity to encounter a wholly unique Reverso compelled me to explore a swirl of possibilities.
We’re now coming to the end of this one-of-a-kind Jewelry Day. The last chapter of sparkle took me to Van Cleef & Arpels, a spacious boutique on three floors with a sales area of 505.5 m2, the largest in Japan. The poetic worldview of a maison combined with the savoir-faire (traditional craftsmanship) of artisans who hold gold in their own hands makes this a sanctuary of elegance and sparkle for someone like me, who continues to be captivated both personally and professionally by these qualities.
Taking the stairs instead of the elevator puts you in a luxurious mood, as if you’re visiting an elegant Paris apartment. The walls are adorned with gold leaf and hand-painted flowers courtesy of French craftspeople. My eyes stopped at a portrait of the Duchess of Windsor on the wall and various design drawings from the maison’s archive.
The second floor features the brand’s bridal collection. The area in the rear, a relaxing space where you can recline on a sofa, offers a selection of high-end bridal rings. The entrance directly connected to GINZA SIX is always open. Even men out on their own can confidently drop in.
The Bouton d’or collection is a recent longing of mine, so I tried on the earrings (3,175,000 yen) and ring (2,100,000 yen). The flowing, elegant layered circles are a modern reinterpretation of the heritage Paillette motif that first appeared for the maison in the 1930s. The carnelian, mother-of-pearl, and pink gold create a graceful contrast of colors. The circle motif on my ears and finger inspired a pleasant and heartening feeling. The beautiful, gently flowing curves stimulated my femininity to no end—the savoir-faire has an undeniable life force. I dream of filling my own jewelry box with its light.
Van Cleef & Arpels’ signature is its flower jewelry, which seems to fill the air with joy. The geometrical flowers cleverly create a sense of distance from reality while maintaining their poetry—this expression is the maison’s unchanging style. Based on the motif of a lotus flower in full bloom, the Lotus collection includes the iconic Lotus Between the Finger Ring (upper, 3,700,000 yen) as well as the delicate miniature models (bracelet 545,000 yen, pendant 570,000 yen, pierced earrings 1,050,000 yen) just recently introduced. You’ve worked hard this year. A flower made of diamonds may be just the emblem of your hard work you need.
“When selecting jewelry or a watch, something you’ll have for the rest your life, you should invest as much as possible in yourself, even if it stretches your limits.” This word of advice from a mentor, a fashion director in her fifties, crosses my mind. The absolute standard for considering whether a piece of jewelry or a watch will be a true partner, she said, is whether you can see yourself wearing it when you are in your fifties. Today, going from place to place in GINZA SIX, I found countless special items that meet this standard. The next time I have a thirst for sparkles in my life, I will revisit and take my time looking for that special partner that will make the future gleam.
Text:Etsuko Aiko Photos:Tomoko Meguro Editor:Yuka Okada
愛甲 悦子
ファッション・ジュエリー&ウォッチエディター。1974年東京生まれ。「MISS」「家庭画報」「VOGUE NIPPON」「Harper’s BAZAAR日本版」編集部勤務を経て、2010年に渡独。現在はドイツ・ケルンと東京を行き来しながら、フリーランスとして美と煌めきを求めて奔走中。モード誌や時計&ジュエリー専門誌、Web、カタログなどで活躍。
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