GINZA SIX EDITORS
ファッション、ジュエリー&ウォッチ、ライフスタイル、ビューティ、フード…
各ジャンルに精通する個性豊かなエディターたちが、GINZA SIXをぶらぶらと
歩いて見つけた楽しみ方を綴ります。
多様性ミックスで「自分ファースト」の装いに A Diverse Mix for Personal Fashions Firsts
宮田 理江
GINZA SIX EDITORS Vol.81
様々な国やテイストのブランドが集められた「GINZA SIX」の空間は、どこか海外にいるような気持ちにもさせてくれます。時代や地域を越えてテイストミックスする装いがこれからはもっと広がりそうななか、世界のあちこちを巡るような気分で、個性的なファッションショップをぶらりと訪ねてみました。
まず向かった先は4F、きれい見えときちんと感が叶う女性のデイリー服で、大人女性にファンが多い「ADORE(アドーア)」です。実は私のワードローブに何着もある、お気に入りブランドのひとつ。場面を選ばず、ほとんどオールマイティに着られる服が多いのです。締め付けられず、着心地がよいうえ、着姿がきれいに見えるパターン、ボディラインを拾いすぎないしっかりした生地などが魅力になっています。
少しヴィンテージ感の漂う色合いが素敵なスカート(53,000円 ※以下全て税抜価格)に目が留まりました。リーフ柄のプリーツに、レースがドッキング。プリーツのきちんと見えと、レースのフェミニン感が交差する重層的な仕上げ。
こちらはプレフォールの新作。初夏のうちから着られるプレフォール物は秋トレンドを一足早く先取りできるので、おしゃれ好きの狙い目。「真夏はサンダルで軽やかに、秋冬はざっくりニットとブーツでボヘミアン風に」といったコーデが思い浮かびます。
アドーアのしっかりした素材感はこちらのアイテムにも感じ取れます。モダンアートのようにドラマティックな花柄が印象的なワンピース(72,000円)。Silk&Co社というイタリアメーカーの生地を使っているそう。ハリ感のある素材は、ボディにつかず離れず。
決め手は袖のラッフル。トレンドの袖コンシャスは秋冬から先も勢いが続きそう。腕の華奢見えもちゃんと計算済みのうれしいワンピースです。
ジレ(ベスト)好きの私は、今回見つけたこちらのワンピース(73,000円)を、ジレ風に転用できそうだと思い付きました(ちなみに、こちらのワンピースには共布のベルトが付属しています)。装いが何だか物足りないときに、サッと羽織るだけで様になるのがジレ。手持ち服の着回しパターンを増やすのにも効果的です。
さっきの「モノトーンビッグフラワープリント」スカートの上にさらっと羽織ってみました。秋にはボウタイブラウスやタートルネックに重ねたり、デニムパンツやミニボトムスに引き合わせたりしたくなります。
続いてお邪魔したのは3F、アートとエフォートレスが融合した、北欧生まれの重宝服で、コペンハーゲン発のブランド「BY MALENE BIRGER(バイ マレーネ ビルガー)」。北欧ブランドならではのアートセンスや色使いに魅力があります。エフォートレスでボヘミアンな雰囲気も私好みです。
2019年春夏シーズンは自由な女性像をイメージしてレディフェイス(女性の顔)をモチーフにしたコレクションを発表。強さとしなやかさを秘めた女性を思わせます。楽しげに踊る女性たちをプリントした「Dancing Girls」柄はシンプルなのに動きがあって、グッドセンスを感じさせます。
そして、スカーフ好きの私はスカーフ(12,000円)にもレディフェイス柄を発見。スカーフは首周りに使うのがお約束ですが、実はこんな風に腰に添えると、まるで服のようにまとえます。いかがでしょう。首のほかに、頭に巻いたり、バッグに巻いたりなど、スカーフの居場所を固定せず、自由な発想で楽しむのが今の気分です。
トレンチコート(79,000円)は割と見慣れたアイテムですが、こちらは丸みを帯びたコクーン風シルエットがやさしげで、直感的に手に取りました。トレンチ特有のマニッシュ感をやわらげています。試着させてもらったら、とっても軽くてびっくり。
バニティバッグ(22,200円)も持ってみました。こちらは中にポーチも付いています。バッグにも定評のあるブランドで、中東ムードを薫らせたアイコンバッグ「アラビックフラワー」でおなじみ。GINZA SIX店ではバッグのほかに、ウォレットやポーチの品ぞろえも充実しています。
さらに、メッシュレース仕立てのロングスカート(21,600円)を試着。カラフルなイエローがポジティブな雰囲気。試着室から出てきたら、何だかうれしくなって、くるくる回ってしまいました。アシンメトリーな形が優美。伸びやかなたたずまいはカットソーならでは。
コンパクトに収まるので、持ち運びにもいいですね。華やかさが出るから、写真映えが気になる旅先でも重宝しそう。
続いては同じく3F、女心をときめかせるロマンティックで華やいだミラノ発の「Blumarine(ブルマリン)」へ。デザイナーのアンナ・モリナーリさんが監修した、オリジナルのシャンデリア、大理石模様のテーブルなどが特徴的な店内は、心を弾ませてくれます。
2019年春夏ミラノファッションウィークで「ブルマリン」を現地で取材した私は、ショーで見た洋服がどんな感じで並んでるかな~と期待しながら、わくわく気分で店内へ。ちょうどコレクションラインがそろっていたので、テンションが上がりました。
袖のたっぷりしたバルーンスリーブのプルオーバー・ブラウス(125,000円)はロマンティックの極み。優美なシルエットと、あでやかな花柄のマリアージュが女性のおしゃれマインドをくすぐります。花束をまとったかのようにカラーリッチなモチーフは、顔周りも華やがせてくれそう。
レースやフリル、刺繍、ビジュウなど、大人女子力が高めのディテールでも人気の高いブランドだけに、このようなキラキラ系のビジュウモチーフ使いも、大のお得意。
イタリアならではのクラフトマンシップを感じさせる手仕事技に見惚れてしまいます。どこか懐かしげなムードも漂うので、着こなしにタイムレスな雰囲気を呼び込んでくれます。
あったあった、ランウェイで見たこちらのオールインワン(420,000円)。きれいなラベンダー色に繊細なレースがマッチして、ショーで見たときから気になっていました。実はランウェイルックではサイクリングパンツの上から重ねてスタイリングされていたのです。この斬新なレイヤードは世界的にも注目トレンドとして関心を集めました。
こちらのオールインワンは、ショップスタッフさんによると、ドレスライクに着こなすと、とても素敵なんだそうです。確かに、オールインワンという点がロングドレスよりクールでモダンな雰囲気。ライダースジャケットやデニムジャケットを羽織っても様になりそうですね。
最後に訪ねたのはやはり3F、フランス発のヘアアクセサリーブランドで装いを上品プレイフルに格上げしてくれる「ALEXANDRE DE PARIS(アレクサンドル ドゥ パリ)」。最近は、海外でのおしゃれスナップでヘアアクセがトレンドになっていて、私も興味津々。あちこち目移りしていたら、ショップスタッフさんがいろいろと教えてくれました。
たとえば、髪を後ろでまとめ、結んだゴムの上にカメリア風ヘアピンを付ける。私はゴム部分に付けていたので、目からウロコ。このようにゴムの上に付けたほうがアクセサリーも映え、頭の形もきれいに見えます。
気に入ったアクセ(時計回りにスクエア型17,000円、ドロップ型15,000円、直線型20,000円、サークル型17,000円)を「海外おしゃれスナップ風」にいろいろ付けてみました。ネックレスや指輪を重ね付けするのと同じように、へアアクセサリーもたくさん付けてOKなのですね。
大人女性ならではの遊び心や華やかさを迎え入れられます。丁寧にハンドメイドされ、特別感が備わっているアクセだから、いくつも重ね付けすれば、贅沢でプレイフルな雰囲気に仕上げやすいでしょう。
カチューシャ(26,000円)も幼く見えない、リュクスな見え具合で取り入れることができます。同系色の丸いヘアピン(10,000円)を横に添えて、動きのあるコンビネーションに。ちょうど、ミラノで買ったヴィンテージのイヤリング(私物)との色合いもぴったり。このまま全部、付けて帰りたくなりました(笑)。
「アレクサンドル ドゥ パリ」のカチューシャは、付け心地がやわらかくて驚きました。付けているうちに頭の形に合うよう、サイズが広がっていくからだと聞きました。カチューシャを外した後は、付属のストッパーで留めておくと、一晩で元の大きさに戻るそうです。
装いにワンポイントを添えたいときにぴったりなのが、フラワーモチーフをあしらったボールピン(5,500円)。こちらはギフトとしても喜ばれそう。紹介しきれないほど、様々なアイテムから、いろいろな「気づき」がもらえて、ヘアアクセサリーをもっと自由に楽しみたいと思えました。
ファッションは「自分好み」や「自分らしさ」を大切にして、自由に楽しめば、もっと気持ちよく付き合えます。ワールドワイドなブランドを巡りながら、これからも「自分ファースト」で自在にミックスしていきたいと思いました。
Text:Rie Miyata Photos:Kanako Noguchi Edit:Yuka Okada
GINZA SIX has so many brands from different countries catering to so many different tastes; I always feel like I’m somewhere overseas when I stop by. Fashion has lately moved to looks that mix and match tastes, transcending era and region—so, feeling like someone on a tour of the world, I wandered here and there to several unique boutiques.
First, I head to the fourth floor. Adore has many fans among adult women who prefer its wear-every-day fashion for women that combines the beautiful and the proper. I have several of their pieces in my wardrobe; it’s one of my favorite brands. Most of the items are remarkably versatile—they suit every occasion. The clothes are comfortable and unconstricting. The patterns are beautiful, even more so when they’re worn. The fabrics are sturdy, without overly accentuating body lines. It’s all very appealing.
With its somewhat vintage colors, this wonderful pleated skirt (53,000 yen; all prices listed before tax), catches my eye. A leafy print with lace docking. The pleat looks proper, and an intersection of multiple layers of lace adds a feminine finish.
This new one is for pre-autumn season. Pre-autumn items that can be worn from the start of summer tend to incorporate fall trends early, an appealing plus for fashion lovers. I can see wearing this with sandals for a breezy, mid-summer look. For fall and winter, I see a bohemian look, perhaps with boots and a loose-fitting knit.
You can feel the sturdy Adore quality with this item as well. Incorporating fabric from Silk & Co. of Italy, a stiffer fabric that neither clings nor hangs apart from your body, this dress (72,000 yen) makes an impression, especially its dramatic floral pattern, which looks like modern art.
The clincher is the ruffle on the sleeves. Trendy sleeve awareness will continue to have its moment beyond fall and winter. These sleeves make your arms look slender. It’s a dress carefully calculated to inspire happiness.
I like vests. This dress, which I’ve just encountered (73,000 yen), can be worn like one. (In passing, the dress comes with a belt made from the same fabric.) At times when you’re not quite satisfied with your look, simply donning a vest can make a world of difference. Vests are also a good way to expand your outfit options with the clothes you already have.
I tried it on over the Monotone Big Flower Print skirt from above. When fall comes, layering it on articles like a bowtie blouse or turtleneck will do. I’d want to coordinate with denim pants or mini-bottoms, too.
Next I go to By Malene Birger on the third floor, a Copenhagen brand that features a trademark Scandinavian practicality combining both art and effortlessness. It offers the artistic sensibility and color combinations typical of a Scandinavian brand. I love the effortless bohemian air.
Lady Face, an image of the free woman, is the motif of the brand’s 2019 spring/summer collection. For me, it brings to mind the idea of a woman with hidden reserves of strength and grace. The fun Dancing Girls print is simple but dynamic. The brand’s good sense is evident.
Here’s a scarf (12,000 yen) for scarf-lovers like me, with the Lady Face print. A scarf, of course goes around the neck, but can you also wear it at your waist, like this, like a piece of clothing? What do you think? Around your neck, over your head, around a bag—the rules for scarves aren’t set in stone. Today, I’m in the mood to have some fun with new ideas.
Trench coats are fairly standard, but this one (79,000 yen) creates a rounded, cocoon-like silhouette with a gentler feel, softening the generally mannish quality of the typical trench coat. I grab it instinctively and try it on. I’m surprised how light it is.
Here I’m also holding a vanity bag (22,200 yen) with a pouch inside. This brand is also known for its vanity bags. You may be familiar with its iconic Arabic Flower bag with its Middle Eastern feel. The brand’s GINZA SIX boutique features not just bags, but a wealth of wallets and pouches.
I try on this mesh-lace long skirt (21,600 yen). The vivid yellow has a positive vibe. I emerge from the changing room, in a spirited carefree mood somehow, and cannot help but spin round and round. The asymmetry is elegant. The cut-and-sew fabric creates a carefree look.
Folded, it packs down to nothing, making it easy to carry around. It leaves a gorgeous impression. It’d work great on trips when being photogenic is key.
Staying on the third floor, I wander next to Milan-based Blumarine, which features all the romance and brilliance needed to stir a woman’s heart. Supervised by the designer Anna Molinari, the boutique’s interior design features an original chandelier, marbled tables, and more to make your heart go pitter-patter.
At Milan Fashion Week for spring/summer 2019, I researched an article on Blumarine. So, full of expectation and excitement, I step into the shop. How would all the clothes I saw at the show look in the store? As it turns out, the entire collection is here, which adds to my excitement.
This pullover blouse with balloon sleeves (125,000 yen) is peak romance. An elegant silhouette pairs perfectly with an enchanting floral pattern to swell any woman’s sense of style. The color-rich motif, as if covered with flower bouquets, brightens anyone’s countenance.
The brand is also loved for its details, lace, frills, embroidery, and gemstones, the kind that accentuates an adult woman’s femininity. The glittering gemstone motifs as in the photo are applied with incredible skill.
I deeply admire the craftsmanship for which Italy is known. There’s a nostalgic air somewhere, too, that gives a timeless atmosphere to your look.
Yes, this is the one, the all-in-one (420,000 yen) I saw on the runway. The beautiful lavender harmonizes wondrously with the delicate lace. It has been on my mind since I saw it at the show. On the runway, it was actually layered over cycling pants, a novel style greeted with attention worldwide as an emerging hot trend.
This all-in-one, according to the shop staff, is also wonderful when worn like a dress. An all-in-one, it has a cooler, more modern feel than a long dress. It would look good, too, I think, with a rider’s jacket or denim jacket.
I remain on the third floor for my final stop: Alexandre de Paris, a France-based accessory brand that gives your look a refined and playful boost. I’m also really interested in hair accessories, which are currently trending in style snapshots overseas. As my gaze drifts from one to the next, the shop staff gives me a rundown.
As one example, I fix my hair in the back with a hair band and pin on a camellia hair pin. I attach the pin right over the band. Suddenly, I see the light! Attaching your hair accessories above the band as in the photo makes them stand out and flatters the shape of your head.
I tried some of the ones I liked—clockwise from the top, the square (17,000 yen), the drop (15,000 yen), the straight line (20,000 yen), and the circle (17,000 yen)—in the style of an overseas style snapshot. Just as it’s perfectly acceptable to wear a number of necklaces or rings at the same time, hair accessories work well in numbers.
Made with care by hand and exuding distinctiveness, the accessories manifest both the playfulness and glamour of adult women. Wearing several together makes it easy to create an atmosphere and look both playful and luxurious.
This katyusha headband (26,000 yen) can be used with a lux look without looking at all childish. Put a round hair pin (10,000 yen) of the same color next to it, and you have a dynamic combo. The colors go perfectly with the vintage earrings I bought in Milan and wore today. I want to wear them all home!
I’m surprised how softly and comfortably the Alexandre de Paris’ katyusha feels on my head. When worn for any time, I’m told, it expands to better fit the shape of your head. Use the attached stopper after taking off the katyusha to return to its original size overnight.
The flower motif ball pins (5,500 yen) are perfect for adding grace notes of style to your look. They also make great gifts. There are so many items here, more than I can show you, and I’ve gained some fashion insights from seeing them all. I plan to have more fun making freer use of hair accessories.
Fashion’s more rewarding if you approach what you like or what suits you with a sense that you’re free to have fun. Going around to see these worldwide brands, I come away wanting to stretch my imagination, to create my own fashion firsts.
Text:Rie Miyata Photos:Kanako Noguchi Edit:Yuka Okada
宮田 理江
ファッションジャーナリスト、ファッションディレクター。多彩なメディアで、コレクションリポート、トレンド分析、着こなし解説、映画×ファッションなどを幅広く発信。自らのテレビ通版ブランドをプロデュース。ブランド立ち上げのコンサルティングやECサイトのアドバイザーなどもマルチにこなす。TVやセミナー、イベントへの出演も多い。
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