GINZA SIX EDITORS
ファッション、ジュエリー&ウォッチ、ライフスタイル、ビューティ、フード…
各ジャンルに精通する個性豊かなエディターたちが、GINZA SIXをぶらぶらと
歩いて見つけた楽しみ方を綴ります。
幸せな記憶と共によみがえる、銀座の“特別感” Ginza, a Special Place Then and Now
関谷 麻美
GINZA SIX EDITORS Vol.25
東京に生まれ育った私にとって、子供時代の銀座は、おめかしして電車に乗って出かける、特別な街でした。冬なら赤いマントにキツネのファーの襟巻、ブーツ。祖母と映画やお芝居へ、父の手帳や本探しのお供に、母とデパートにギフト探しに。名店と言われる甘味処でのおやつタイムを、どれほど楽しみにしていたことか。
その特別感と格式、豊かで上質な衣食住が叶うという確信。それこそが昔も今も変わらない“銀座”の魅力ではないでしょうか。
仕事でファッションやジュエリーに深く関わるようになり、銀座を頻繁に訪れるようになってから久しく、そんな銀座の“特別感”を忘れていました。が、GINZA SIXに一歩足を踏み入れると、世界中の一流ブランド、こだわりの名品、最新作が衣食住すべてが並び、ここが特別な場所だという感覚が見事によみがえります。
GINZA SIXの1F角にあるのは、90年以上の歴史を持つローマのラグジュアリーブランド「フェンディ」。ファサードは荘厳なローマのコロッセオ、はたまたフェンディ本社のあるイタリア文明宮を彷彿とさせ、銀座にいながら永遠の都を訪れたような、優雅な気分に浸れます。店に入るとまず、新しいカプセルコレクション「リボン&パール」をまとったマネキンが。甘口モチーフの二乗ですが、色がシックなモノトーンなうえ、職人技を駆使したアート作品のようなディテール。どのアイテムにも大人の贅沢な甘さが香ります。
私が何よりフェンディを素晴らしいと思うのは、90年以上の歴史を誇り、数多のヒット名品を生みながらも、常に最旬を目指し、新鮮なアイデアでブームを牽引しているところ。例えば、近年の「バッグストラップ」ブームの発端はフェンディ。ファーやキャラクターチャームの流行もフェンディが火付け役。
2018春夏ミラノコレクションのランウェイでは懐かしのFFロゴが多用されましたが、モノグラムは今季のトップトレンド。フェンディが台風の目になること間違いありません。店内のFFロゴのストラップやラッピーに、自然と目を奪われます。
2Fのメインはシューズとプレタ。世の足元では相変わらずラグジュアリースニーカーの勢い強く、進化を続けていますが、加えて2018春夏はいわゆる“つっかけサンダル”も流行しそうです。やっぱりある、すでにフェンディにはある。左足に「FEN」、右足に「DI」とスタッズで描かれたポップなデザイン。スニーカーかサンダルか? 迷うところです。また2Fにも「リボン&パール」のプレタが並びますが、カフス部分にだけパールを配した黒のブラウスを発見。ロゴ入りファーを合わせた、甘さ控えめなスタイリングに心が動きます。
さて、私のフェンディGINZA SIX店のイチオシは、実は時計です。何せピースが小さいゆえ、B1Fから3Fまであるこの広い店内のどこにあるのか気がつきにくいのですが、1F奥に比較的手が届きやすいなモデル、3Fにはダイヤモンド入りの高額モデルがお待ちかね。中でも、フェンディ家4代目で、自らのブランドでも活躍中のジュエリーデザイナー、デルフィナ・デレトレズ・フェンディが手掛けた「ポリクロミア」が、私の大のお気に入りです。
ローマの街にインスパイアされたというデザインは、クラシカルなのに未来的、メカっぽいのにナチュラル。相反する要素が見事に調和する、一度見たら忘れられないフェイスに、デルフィナの才能を感じてなりません。特に神秘的なグリーンのマラカイト×ダイヤモンドのモデルに魅かれてたまらない私ですが、マラカイトは“魔除け”としても有名とか。私、除けるべき魔物でもついているのでしょうか? 笑
路面店ではないのに目につきやすく、名門ジュエラーなのにとても立ち寄りやすい。フェンディの後に立ち寄ったフレッドはGINZA SIXの中でも存在感のある店構えとポジション。ホワイト、ピンクゴールド、ネイビーを基調とした落ち着いたインテリアを退屈に感じないのは、中央やテーブル付近に飾られた爽やかなビジュアルのせいかもしれません。フレッドはパリのジュエラーですが、デザインのイメージソースはフレンチリヴィエラ。創業者フレッド・サミュエルはアルゼンチン生まれで、その心には、かの地に降り注ぐ美しい光の記憶が生き続けているからだといいます。
そんなフレッドのジュエリーの中でも、私が大好きなのが「フォース10」コレクション。ヨットのシャックルとケーブルをモチーフにした、大胆かつ爽やかなデザインは、サミュエルが楽しんでいたマリンスポーツに着想を得ています。店内中央のビジュアルはそこからのインスピレーションというわけ。そしてケースの中を見ればわかるように、「フォース10」ブレスレットはバックルの素材、ダイヤモンドの有無、何よりケーブルのカラーバリエーションが驚くほど豊富で、それらの組み合わせは自由自在。さらに自分で簡単に着脱できるのも大きな魅力です。
店長の倉林さんにあれこれアドバイスを受けながら、新作である細みのリンクチェーンの「フォース10」ブレスレットを見つけて試着してみると? まあ、なんて素敵なんでしょう! 洗練されていてとてもおしゃれ。 ケーブルやレザータイプと重ね着けしても良いし、1本をさり気なく、ブラウスやニットの上から着けても、モード感が出そうです。
さて「フォース10」といえば、エンゲージやマリッジリングも見逃せません。プラチナをケーブルのように撚って創り出すシャンクのデザインは優美かつユニーク。1カラットのセンターダイヤモンドに匹敵する存在感があります。そもそも、ここフレッドGINZA SIX店に、小さいながらもブライダルコーナーがあること自体が朗報。仰々しい門構えに緊張せずとも、気軽に一流の輝きを見ることができるのですから。奥にはリゾート感満載のビジュアルも飾られ、ハネムーンまで一気にイメージが沸く? フレッドGINZA SIX店でのリング探し、狙い目です。
私はグルテンフリーなので、GINZA SIXのB1Fに「ELLE Café」を見つけた時は、思わず小躍り。良く行く街では必ずその手の店を見つけるようにしているのですが、銀座にはヘルシー志向の店があまり多くありません。だからここは救世主。コスメフロアの真ん中にあるのでちょっと見逃しやすいけれど、なるほど、コスメ関係のお買い物目的でGINZA SIXに来た方はやっぱりヘルスコンシャス。午後の早い時間なのにグルテンフリーカヌレは間もなく売り切れです。そこでこの後、会う方への手土産に、箱入りクッキーをテイクアウト。
飲んだことがなかったコールドプレスジュースを試飲させて頂きその効能についてお聞きしていると…メニューに「バターコーヒー」を発見!そう「シリコンバレー式」で話題沸騰のあのコーヒーです。自分で作るのは大変だなと思っていた矢先、早速トライ。痩せて頭も良くなるというスーパーコーヒーの味は? クセになりそう! すでにクセになっている抹茶テリーヌとの相性も抜群。しっとり甘い抹茶味と円やかな苦みのコーヒーのコンビを、“銀座味”と感じるのは私だけでしょうか。やっぱりここは特別な街。子供時代の記憶と一流で最旬の衣食住が交差して、幸せな午後が過ぎていきます。
Text:Mami Sekiya Photos:Akemi Kurosaka Edit:Yuka Okada
For me, someone born and raised in Tokyo, the Ginza of my childhood was a special place that we would go to all dressed up on the train. In the winter, I’d put on my red cloak, fox fur muffler, and boots. I’d see a movie or play with my grandmother, look for a book or notebook with my father, or go to a department store to buy gifts with my mother. I’d especially look forward to snack time at one of the famous Japanese sweets cafés.
Both distinctive and formal, the abundance of refined food, clothing, and living has been and always will be a part of Ginza. Isn’t this what remains unchanging about its appeal, then and now?
I got really involved in fashion and jewelry through my work and began frequenting Ginza. But, for a long time, I’d lost this sense of Ginza’s distinctiveness. Stepping into GINZA SIX, with the very latest in food, clothing and living, from high-end global brands to shops with detail and particularity, the idea of Ginza as a very special place rushes back to me.
Fendi, a luxury brand from Rome with an over 90-year history, occupies a corner of the first floor of GINZA SIX. The façade resembles the stately Roman Colosseum or the Palazzo della Civilta Italiana, which is home to Fendi’s headquarters. Entering the boutique, you see mannequins adorned with the brand’s new Ribbons & Pearls capsule collection. It’s a double helping of sweet motifs in chic monotone, with art work and other details that draw on artisanal techniques. Every item has the scent of a luxurious adult sweetness.
I think what’s wonderful about Fendi is that while it’s created numerous hit products over its proud 90-year history, it always pursues what’s the hottest among the current fashion, driving the latest trends with ever-fresh creativeness. For example, the bag strap boom of recent years started at Fendi. And Fendi launched the fur trend and the vogue in character-shaped charms.
The FF logo, which itself brings back fond memories, was used extensively on the runway at the 2018 Spring/Summer Milan Fashion Week. Monograms are a top trend this season. Fendi is no doubt at the center of it all, and my gaze naturally turns to straps and wrappies with the FF logo.
The main items on the second floor are shoes and prêt-à-porter clothing. Luxury sneakers maintain their strong momentum while continuing to evolve, while slip-on sandals are set to become popular for spring and summer this year. And there they are—naturally enough, we find Fendi ahead of the curve. The footwear features a pop design with “FEN” on the left and “DI” on the right written in studs. So should you go with sneakers or sandals? What to do, what to do? There’s also Ribbons & Pearls ready-to-wear apparel on the second floor. I find a blouse with black pearls solely on the cuffs. Combined with fur with the logo, it creates a style of tempered sweetness that very much piques my interest.
What I’d actually like to recommend at Fendi Ginza is watches. The timepieces are small, so they can be a bit hard to find in this spacious store, which runs from the first belowground floor up to the third floor. You’ll find the relatively affordable models toward the rear of the first floor and the high-end models, with diamonds, on the third floor. A particular favorite of mine is Policromia designed by Delfina Delettrez Fendi, a fourth-generation member of the Fendi family and a renowned jewelry designer with her own brand. Inspired by the streets of Rome, the design is both classical and futuristic, both natural and mechanistic. The splendid harmony of opposing elements makes the watch face instantly unforgettable and vividly attests to Delfina’s talent. In particular, I find myself entirely captivated by a model with mysterious green malachite and diamonds. Malachite, incidentally, is known for its talismanic qualities, so this may point to some evil spirit lurking within I should drive off (laughing).
It’s highly conspicuous for a location that’s not a stand-alone store; for an establishment representing a famous jeweler, it’s highly accessible. Now I’m talking about Fred, which I visited after Fendi. Fred is a boutique that exhibits a strong presence and position, even within GINZA SIX. A restrained interior color scheme of white, pink gold, and navy feels not at all monotonous, partly due to the refreshing visual images that punctuate the center and table areas. Fred is a Parisian jeweler, but its designs are inspired by the French Riviera. I’m told that’s because founder Fred Samuel was born in Argentina and that the memory of that brilliant Argentinian light lives on in the jewelry.
Of Fred’s jewelry, the collection I really like is FORCE 10. The bold, invigorating designs incorporate a motif of sailboat shackles and cables, putting in one’s mind thoughts of marine sports, which Fred Samuel himself enjoyed. That’s the inspiration for the centerpiece found in the middle of the store. When you look into the display case, you’ll see a range of options for FORCE 10 bracelets—options for buckle materials, with and without diamonds, and, above all, a surprising variety of options in cable colors. You’re free to mix and match all these options in whatever permutations you can imagine. Another big draw is that you can easily buckle one around your wrist.
The boutique’s manager, Ms. Kurabayashi, locates a FORCE 10 bracelet for me, one with a new chain of delicate links. She asks if I want to try it on. I do—and, well, it’s wonderful. Remarkably refined, remarkably stylish. The cable and leather types can be worn together, or you could casually wear one over your blouse or knit for a high-fashion look.
The FORCE 10 collection also includes engagement and wedding rings you won’t want to miss. The twisted platinum cable designs of the shank are both elegant and unique and generate enough presence to rival a centered one-carat diamond. It’s good news that there’s a small bridal section at Fred at GINZA SIX, since you can browse the glistening, top-tier rings without the strain of opening intimidating doors. Toward the rear, you’ll see a display redolent of the resort style, a spectacle to inspire thoughts of your own honeymoon. Fred at GINZA SIX is the perfect place for ring-hunting.
I’m on a gluten-free diet, so when I found ELLE Café on the first underground floor of GINZA SIX, I all but jumped for joy. I always look for this type of restaurant in the districts I roam, and Ginza doesn’t offer that many health food options. So ELLE Café today is my savior. Located in the middle of the cosmetics floor, it’s easy to miss—though, come to think of it, the people who come to GINZA SIX to buy cosmetics tend to be health conscious. I came just in time—it’s early in the afternoon, but the gluten-free canelé is just about sold out. I also buy a box of cookies as a small gift for someone I’m meeting later.
I think to try the cold-pressed juice, which I’ve never tried. While asking about its benefits, I see buttered coffee (!) on the menu. It’s a style of coffee that’s taken Silicon Valley by storm. I’d been thinking something like this would be very hard to make on my own, so I decide to try it right here. This specialized coffee, said to help you lose weight and sharpen mental focus, creates a potentially habit-forming impression when it meets the palate. It goes perfectly with the matcha terrine, which is already a habit. Am I the only one to find the taste of Ginza in this melting sweet and mellow matcha, combined with smooth and bitter coffee? It’s truly a special place, somewhere you can spend a happy afternoon at the crossroads of childhood memories and fashionable first-class food, clothing, and articles for life.
Text:Mami Sekiya Photos:Akemi Kurosaka Edit:Yuka Okada
関谷 麻美
ファッション ディレクター/エディター。東京生まれ。「流行通信」「CREA」「ハーパース・バザー日本版」編集部を経てフリーランス。ラグジュアリーモード誌、ジュエリー&ウォッチ誌、ウエディング誌、ファッション関連広告&カタログ、ウエブ、単行本などで活躍中。コレクション取材歴は25年以上に及ぶ。他に大学や企業向けセミナー講師、コンサルティングなどにも従事。
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