GINZA SIX EDITORS
ファッション、ジュエリー&ウォッチ、ライフスタイル、ビューティ、フード…
各ジャンルに精通する個性豊かなエディターたちが、GINZA SIXをぶらぶらと
歩いて見つけた楽しみ方を綴ります。
ハイモードとスポーツ、愛する対極のファッションを堪能 Haute Couture and Sports: Appreciating Fashion Polarities
渡部 かおり
GINZA SIX EDITORS Vol.31
ファッションが、好きだ。洋服が、好きだ。その気持ちひとつでエディターという仕事を選んだ。「ただ綺麗なだけで終わらないおしゃれ」は仕事でもプライベートでも、私の永遠のテーマ……などと堅苦しい説明はやめ、今回はGINZA SIXで大好きな3つのブランドで思う存分、至福のショッピングタイムを楽しむことにする。
ハイブランドが洋服を通じて見せてくれる「今」が、好きだ。ヴァレンティノの夢のように美しく繊細で、ファッションの持つ多幸感をぎゅっと詰め込んだ世界観が、好きだ。日本が世界に誇るファッションストリート、中央通りに面するB1F~4Fの5フロアからなり、全カテゴリーを揃えた日本最大のストア。テーマや色別に最新のウィメンズファッションを配置した、3Fのフロアからまずはスタート。
早速、駆け寄ったのが2018年リゾートコレクションが立ち並ぶエリア。温かみのあるオレンジのニットスカートに手が伸びた。欲しい。マネキンが履いたビーチサンダルはなんと2カラーのミンクがあしらわれている!この本気のシャレがたまらない。欲しい。白やベージュ、エクリュでまとめられたコーナーにはただただうっとり。全部欲しい(願いが叶うなら)。
ゴージャスなゴールドのエレベーターに乗り、2Fへ移動。「無難恐怖症」であるがゆえ、なんとなく格好がつく黒が苦手。しかし、ハッピーな色や柄が溢れる店内で目についたのは黒のフードつきジャケット。スポーティな要素がありながら、素材は薄手の上質なレザー。この華麗なコントラストがヴァレンティノらしさ。早速、試着してみるととびきり軽く、フォルムも絶妙に今の気分。これはまごうことなく、特別な黒。欲しい(そのために働く)。窓側に立ち並ぶ最新コレクションを纏ったマネキンをチェックすると、足元はラインソックス×華奢なサンダル。ソックスを全色、欲しい。
機能性抜群のアウトドアブランドが、好きだ。山には登らず、基本的には地味な引きこもり体質なので普段のファッションに取り入れて楽しむのが、好きだ。ということで、5Fにあるザ・ノース・フェイス アンリミテッドへウキウキで歩を進める。ここにはアーバンエクスプロレーション、パープルレーベル、そしてウィメンズコレクションが陳列されている。ファッション性も機能性も兼ね備えた、大人のためのアウトドアアイテム、そして、厳選された雑貨類をゆったりとした店内でじっくり見ることができる。
周りのエディターやスタイリスト仲間がかなりの確率で愛用しているのが、トラベル用の収納ケース。ショップスタッフの方に「3サイズあって本当に使いやすいですよね」と振ると、「最近、アップグレードして5つのポーチがサイズ違いでセットなんです。」と言うではないか! 買った(即決で)。容量や使いやすさを確認しながら、ニヤニヤ。間近に控えたパリコレクション取材、前日のギリギリまでやらないことがすでに確定している、パッキングが少し楽しみになる。「GLAM COMPLETE TRAVEL KIT」は出張や旅の必需品、旅先でもそのままクローゼットに置けるのが楽で……と熱く語っていると、隣でこの特集を担当しているエディターの岡田さんも買った(即決で)。
店内奥にはウィメンズの気が利いた、ちょっとしたプレゼントとしてもおすすめしたいMXPのインナーウエアを見つけた。パッケージも可愛くて、ついつい手に取る。メンズのパープルレーベルが並ぶコーナーでは、大好物のロンTを発見。今シーズンはポケットに刻まれたロゴが小さくなったのだとか。マキシ丈のプリントワンピースの上に着たり、シンプルに細身のブラックデニムに合わせたり。メンズサイズはその大きさを生かした着こなしが楽しめるのがいい、ということでLサイズを買った。
スポーツブランドが、好きだ。青臭い高校生時代からずっと愛用しているアディダスが、永遠に好きだ。“愛しの3本線”が目に入ると元気がでるやら、ホームグラウンド感覚でほっとするやら。早速、店長の南沢さんにアディダス愛を暑苦しく語りながら店内をブラブラ。ロゴ入りのパーカは先シーズン購入済み。「ロゴが小さくなったんですね!ポケットジッパー仕様に変わったんですね!」と愛でる。
モード雑誌を中心に仕事をしているが、足元はスニーカーと決めている。最先端のトレンドも、10代から慣れ親しんだストリートスタイルも両方、大切。最新のハイモード×スニーカーのバランスが自分らしさだ。数多なるスニーカーを履き続けてきたが、私にとって、アディダスの不屈の名作「キャンパス」は今現在、キング・オブ・スニーカー。家に色違い、発売時期違いで8足ストックしてある。「まず最初に何足も履きつぶしたのは「ガゼル」です。その後、20代前半で、マーク・ジェイコブスの私服を真似して「スタンスミス」にはまって…」と40歳、自称”スニーカー女子”の喋りが止まらぬまま、南沢さんと「キャンパス」2ショット。その横でフォトグラファーの上澤さんが「キャンパス」の黒を買った。お買い上げありがとう!の気持ちだ。決して損はさせない。
もちろん、手ぶらで店を後にできるわけがなく、この日は色鮮やかなメンズのナイロンパーカ、そしてレギンス感覚で履ける、レディスの3本線パンツを買った。
GINZA SIXをぶらぶらして新しい服を買った帰り道、シンプルながら素直に「さて、明日も頑張ろう!」と思った。これこそがショッピングの醍醐味、ファッションの持つハッピーな力だ。
Text:Kaori Watanabe Photos:Yuka Uesawa Edit:Yuka Okada
I love fashion. I love clothes. Based on those two factors alone, I chose to work as an editor. My perpetual approach, on the job and in my personal life, is that merely looking good isn’t the end-all, be-all of good style… and so on and so forth. I’ll stop here with the stuffy theorizing. I’m headed to GINZA SIX to shop blissfully to my heart’s content at the stores of three of my absolute favorite brands.
I like the take on contemporary that high-end brands reveal through their clothing. The lovely details of Valentino hale from a dream. I love the worldview this fashion radiates, euphoria in its dense-packed form. Located on Chuo-dori, a fashion street that’s the pride of Japan, this is Valentino’s largest store in Japan. It carries all the brand’s categories and occupies five floors, from the first belowground level to the fourth floor. I start on the third floor, which features the latest women’s fashions arranged by theme and color.
I immediately make my way to the area that displays the brand’s 2018 resort collection. I reach out to touch a cozy-feeling orange knit skirt. I want it. The beach sandals worn by the mannequin are adorned, astonishingly, with two tones of mink fur. The level of authentic style is off the charts. I want them. The section coordinated in white, beige, and ecru leaves me ecstatic. I want it all. If only these wishes came true.
I walk into the gorgeous gold elevator and go to the second floor. I’ve always feared playing it safe, so I’m not a huge fan of looking good in black. But in a store loaded with exuberant colors and patterns, what catches my eye is a black hooded jacket. It features sporty elements, but the fabric is thin high-quality leather. This exquisite contrast is very Valentino. I promptly try it on and find it extraordinarily light and the form superb—it feels very contemporary. No doubt this is a distinctive black. And I want it! (This is why I work…) Examining the mannequins clad in the newest collection along the windows, I spy some socks with a ribbon-like hem and delicate sandals. I want the socks, and in every color.
I like highly functional outdoor brands. I don’t climb mountains, but since I’m basically a plain, hide-myself-away type, I like having fun incorporating these clothes into normal fashions. So, with excitement in my heart, I trek to The North Face Unlimited, located on the fifth floor. The store features the brand’s Urban Exploration, Purple Label, and women’s collections. There’s fashion and functionality aplenty in these outdoor items for adults, along with a carefully selected array of merchandise. And you can take your time looking through it all throughout the store.
The travel kit is a product quite a few of my editor and stylist friends are likely to love. When I praise it as really easy to use, incorporating pouches with three sizes, the store staff tells me, “Just recently, as an upgrade, you can get a set of pouches with five different sizes.” I hear that and instantly make the decision to buy. I’m smiling as I check out all the space inside and how easy it is to use. Paris Fashion Week is coming up, and I never do my packing until there’s almost no time left the day before, but now I’m looking forward to it. The Glam Complete Travel Kit has the essentials for travel and business trips. You can put it right in the closet at your destination… and as I’m talking excitedly about it here, the editor in charge of this feature next to me, Okada-san, makes the same impulse decision to buy it.
In the rear of the store, I find MXP innerwear with thoughtful features for women. It’s something I’d also recommend as a small gift. The package is appealing, and I find myself reaching for it. In the section with the men’s Purple Label, I see long-sleeve T-shirts, a favorite of mine. The logo on the pocket is smaller this season. You could wear one over an ankle-length print dress or simply pair it with slim black denim. They’re offered in men’s sizes. I decide it’d be fun to wear an oversized one, so I buy a large.
I love sports brands, and I’ve loved adidas forever, from the time I was a naïve high school student. Seeing the beloved three stripes gives me an instant boost. I feel like I’m on my home turf and relax. I immediately begin to smother the store manager, Minamisawa-san, chatting about my love for adidas as I wander through the store. Last season I bought the logo parka. “The logo is smaller!” I exclaim, “and the pocket’s changed, too; Now, it’s zippered!”
My work normally involves haute couture magazines, but I’ve decided to be into sneakers. It’s important to have both the latest trends and the street-style fashion I’ve loved since I was a teenager. This balance of the latest in high fashion and sneakers is essentially me. I’ve worn a lot of different sneakers, but the Campus, adidas’ indomitable masterpiece, is currently my King of Sneakers. I have a trove of eight pairs at home in different colors, all with different release dates. “I’ve worn out multiple pairs of the Gazelle. In my early 20’s, I imitated Marc Jacobs’ personal look and wore Stan Smiths…” Now, at 40, my sneaker girl talk remains unstoppable. Along with Minamisawa-san, we take a shot of two colors of Campus. The photographer next to me, Uesawa-san, buys a black pair. “Thank you for your purchase,” I feel like saying. You won’t regret it!
Of course, I can hardly leave the store empty-handed. So, today, I buy a brightly colored men’s nylon parka and three stripe pants for women you can wear like leggings.
On the way home, after wandering GINZA SIX and buying some new clothes, I think to myself, simply and honestly, “OK, great, can’t wait to work hard again tomorrow!” This itself is the true joy of shopping and the exuberant power of fashion.
Text:Kaori Watanabe Photos:Yuka Uesawa Edit:Yuka Okada
渡部 かおり
編集者。1977年徳島生まれ。出版社勤務後、ロンドンでのライター業を経てフリーランスの編集者として独立。女性ファッション誌、広告ビジュアル、カタログ制作に携わる。編集プロダクション「FW」主宰。
Instagram GINZASIX_OFFICIALにて配信中