GINZA SIX EDITORS
ファッション、ジュエリー&ウォッチ、ライフスタイル、ビューティ、フード…
各ジャンルに精通する個性豊かなエディターたちが、GINZA SIXをぶらぶらと
歩いて見つけた楽しみ方を綴ります。
「“新しい”の発見」はGINZA SIXにあった! Making New Discoveries at GINZA SIX!
平澤 香苗
GINZA SIX EDITORS Vol.67
GINZA SIXにはオープニングの際に訪れ、その後も単発の店舗取材などで来ることがあったものの、施設の中を自由気ままに散策したことがなかった。一度じっくり歩いてみたいと思っていたこの館、銀座でちょっと時間があいた年末のひとときに、ぶらぶらしてみることにした。
その日、GINZA SIXに着いたのはちょうどお昼どき。そういえばお腹もすいているし、散策前にまずは腹ごしらえから! ……というわけで「il Cardinale(イル カルディナーレ)」に入店。なんだかPitti Uomoで毎年行っているフィレンツェの街のトラットリア的な雰囲気で、いい感じだ! フィレンツェで修業したシェフが、トスカーナ料理を中心にイタリアの味を展開するというこちらのお店、食べる前から楽しみが広がる。
さてさて、メニューを見てみると……ん?「ストラッチャテッラと焼きトマトのカプレーゼ」(1,800円 ※以下全て税抜価格)とは何だろう!? カプレーゼは大好きなので日本でもしょっちゅう食べているけれど、「焼きトマト」というのは初めての響き。お店の方に尋ねてみると、「その名の通りトマトを軽くローストしているのでドライトマトのようなに甘さが引き出されて……」と、その説明を聞いただけで美味しそう! ……というわけで、いざ、実食!
う~~~ん、これはBuonissimo! 確かに、焼いたことでトマトの甘味がぐいぐい来る。ストラッチャテッラというチーズとの相性もこれまた抜群。大きめに切り分けたトマトにたっぷり載せて、パクリといくのがオススメだ。
調子が出てきて、もう2皿追加注文した。「魚介のサラダとスベルト小麦」(2,500円)は、スーパーフードとしても注目されている「スベルト小麦」をふんだんに使っているのがポイント。最初はそのままで、少し食べ進めたら、レモンをたっぷりかけると、また少しフレーバーが変わり新たな味が楽しめる。鮮魚とスベルト小麦のマリアージュも、新しい発見だった。
それから「ンドゥイヤソースとストラッチャテッラチーズ バルミチェッリ」(1,800円)は、ピリッと辛いソースとチーズを絡めたパスタ。シンプルな見た目ながら、ソースの辛さとチーズのまろやかさのコンビネーションが非常に美味しい! 他にも気になるメニューがたくさんあったので、今度は夜帯にまた再訪したい。
たっぷり3皿ランチですっかり満腹になった後は、5階メンズフロアへ。あっ、「MARK & LONA(マーク&ロナ)」もあったんだ。年末のゴルフコンペに向けて、防寒ゴルフウェアをチェックしよう。
「GOLF OR DIE」が合言葉な本ブランドは、可愛いスカルマークをアイコンに、ファッションコンシャスなゴルファーから人気がある。メンズ・レディス併設された店内には、ゴルフ場でもハッと目を引くこと間違いナシな個性的なゴルフウェアが並ぶ。
冬のゴルフウェアは、お洒落さだけじゃなく防寒と動きやすさ、この3点を兼ね備えていることがマスト。そんな中、真っ先に目に留まったのはリバーシブルニットパーカー(43,000円)だ。
表面は温度調整素材の「アウトラスト」とカムバックウールの混紡糸で、遠目には無地のようで実はアイコニックなロゴがジャカード織りに。
対して裏面は、上の写真のように異素材コンビネーションにスポーティなディテール! 両面ともにシンプルだから、これならパンツの色柄に合わせて2WAY楽しんで使えるな。ウールの肌触りも柔らかで心地良いし、アウトラスト採用だから極寒の冬も難なく凌げそう。年末のゴルフコンペ用ウェアの筆頭候補にリストアップ。
さらに極寒の1~2月だったら、こちらの「ニットダウンアウター」(58,000円)も良さそうだ。ボディのメイン部分はラムウール×ナイロンのニット、そして襟と裾部分がオリジナルカモフラ柄のダウンパーツに切り替えられているのがお洒落! タイトですっきりしたデザインながら、裏地がストレッチ性の高い防風ナイロンなのもスイングしやすそうで◎。
ユニセックスで使える防寒小物もシンプルで可愛い! ニットキャップとネックウォーマーのセット(16,000円)は、ホールガーメントのリブニットだから肌触りもノンストレスでしっかり暖か。これは、ゴルフ好きメンズへのクリスマスギフトにも良いかも!
他にも、別注品のキャディバッグやゴルフシューズなど、ゴルフグッズ一式がチェックできるのもゴルファーにとっては嬉しい点。ついつい、時間を忘れて長居してしまった。
マーク&ロナを出ると、少し先に見慣れたロゴが目に飛び込んできた。おー、WFGこと「World Footwear Gallery(ワールド フットウェア ギャラリー)」もGINZA SIXに入っているんだった! これはチェックしなくちゃ!
1979年に創業したワールドフットウェアギャラリーは、神宮前や銀座にも路面を構える老舗のシューズストア。メンズ誌のファッション特集や靴特集ではお馴染みのショップで編集者たちからはその頭文字をとり「WFG」と呼ばれている。
こちらのGINZA SIX店は「時を超えて存在するエレガンス」をコンセプトに掲げ、既製品のみならず、メイドインジャパンのオーダーメイド靴や鞄にも力を入れているそうだ。また他店とは違い、1点モノのアート作品なども販売されているのも特徴だ。
なんだか見たことない靴!と思ったこちらのブーツ(74,000円)は、「HICE」(アイス)という名のイタリア靴。他店ではなかなか出会えないレアな靴ブランドを発掘しているのも、WFGの魅力なのだ。この靴ブランドはすべての製品に耐久性と耐水性に優れたアザラシの革を使っているのが特徴で、革は北極圏に覆われるグリーンランドに住む民族が食用として狩ったものの一部を使っているため、数量もかなりレアピースなのだとか。ライニングにはムートンファーを使っているので、快適な保温性を維持できる。
そして驚きなのはオリジナルソールの構造! イタリアALPI社の特許技術による「OC-SYSTEM」というもので、通常の天候時はラバー面を外側にし、雪上や悪天候時にはソールの一部を引っ張り上げて回転させ裏向きにすると滑り止めのスパイクが登場するという画期的な作りになっている。東京もここ数年は、1~3月に大雪が降るケースが結構ある。朝はノーマルソールで、雪が降ってきたらソールをリバーシブルにして、とまさにスタッドタイヤ的な役割を果たしてくれるこのブーツ、一足持って置いたら重宝しそう! レディスもあるから、私も北海道にスノボ行くとき用にちょっと欲しくなった。
それから、WFGならではのオーダーメイド靴も見逃せない。私も初めて見た「TORU SAITO」は、今、イチオシのビスポークだそうだ。日本の誇る靴職人の一人「ヒロ ヤナギマチ」の柳町弘之氏より靴作りを学んだ斎藤 融さんが、2014年に自身の名を冠して立ち上げたシューメーカーだ。欧米人の足と違い、「幅広で甲高で踵が狭い」という日本人の足の特徴を考慮したうえで築き上げた独自のビスポーク靴(188,000円~)は、斎藤さん曰く「幅があり、厚みを持ち、かつ逞しく大地を捉える靴」だという。
英国やイタリア靴のビスポークと比べ、幅は広めでスクエアトウ気味のフォルムがかなり力強い印象があるが、その分サイドウォールのエッジが効いていて既製靴にはなかなかない美しさがある。ヒールカップが日本人の足向けに小さめにしてある配慮も嬉しい。あまり人が履いていない、新しいビスポークに挑戦したい方には、是非お店で試していただきたい。
……と、いろんなお店をぶらぶらしようと思っていたのに、1つのお店で気になるモノを発見したら、ついつい試着したり製法を眺めたり、長居してしまうのは職業病かも……。
すぐに時間がなくなってしまって、今日は結局3軒しか見られなかった。次はどちらに行こうかな。今日通りがかったあのお店と、あのお店と……。次の銀ぶらの機会を、また楽しみに!
Text : Kanae Hirasawa Photos : Natsuko Okada Edit:Yuka Okada
I visited GINZA SIX when it first opened, and I’ve come back a number of times to research individual stores. But I’d never simply walked around the complex. I’d wanted to take the time to wander as I please. With some free time in Ginza toward the end of the year, I finally did.
I arrived at GINZA SIX that day right at lunchtime. I was pretty hungry, I realized—so, why not eat before walking around? I strode into il Cardinale, a restaurant with a great trattoria atmosphere like those in Florence, where I go every year for Pitti Uomo. The chef, who trained in Florence, conjures up Tuscan cuisine and other Italian flavors, so even before beginning to eat, I’m pretty excited.
OK, here we go. I look at the menu and…Stracciatella and Roasted Tomato Caprese (1,800 yen; all prices listed before tax)—what’s that? I love caprese. It’s something I eat all the time, even when I’m in Japan. But roasted tomatoes is a first. I ask the waiter. I’m told, “It’s exactly what the name suggests. The tomatoes are lightly roasted, which brings out their sweetness, like dried tomatoes.” Just hearing this persuades me it must be delicious. Now, to take a bite…
…ooh, buonissimo! Roasting the tomatoes certainly highlights the sweetness. And it goes wonderfully with the stracciatella cheese. I recommend spreading a fair amount of the cheese on the large tomato slices before every bite of the dish.
Picking up the pace, I order two more dishes. The Seafood Salad and Spelt (2,500 yen) makes abundant use of spelt, a grain gaining attention lately as a superfood. First, I simply try it as presented. After eating a little, I squeeze the lemon generously over it, which alters the flavor somewhat and lets me enjoy a new taste. This marriage of seafood and spelt is another new discovery for me.
Next is ‘Nduja Sauce and Stracciatella Cheese Vermicelli (1,800 yen), a pasta dish that combines cheese with a spicy sauce. The presentation is simple, but the combination of spiciness of the sauce and mellowness of the cheese turns out to be unusually delightful! There’s more on the menu that intrigues me as well. The next time, I plan to come back at night.
Pleasantly full after my three-course lunch, I go to the fifth floor, the Men’s Floor, where MARK & LONA store is located. I have a golf tournament at the end of the year, and I want to check out some cold-weather golf wear.
The brand’s slogan is “GOLF OR DIE.” The brand icon is a charming skull; it’s a popular brand among fashion-conscious golfers. Offering both men’s and ladies’ lines, the store is filled with distinctive golf wear certain to turn heads out on the course.
Winter golf wear has three requirements: it has to be stylish; it has to keep you warm; and it has to be easy to move around in. My eyes first alight on the Reversible Knit Parka (43,000 yen).
The outer side is a woven blend of Outlast, a temperature-regulating material, and comeback wool. It looks like a solid-color fabric from a distance, but it actually features the iconic Jacquard logo.
The reverse side, as you can see in the photo, is a combination of different fabrics with sporty details. Both sides are plain and simple, but wearing it as a two-way coat, reversing it or not, depending the color of my pants, would be great fun. The wool feels soft to the touch. It’s pleasing and comfortable. Since it features Outlast, I’m sure the coat will easily stave off even biting winter cold. I put it at the top of my list of candidates to wear during my upcoming tournament.
This Knit Down Outer (58,000 yen) would also work well in January and February, the really cold months. The main portion of the body is a lambswool and nylon knit. The patched collar and hem down parts feature an original camouflage pattern—very stylish! The cut is fitted and snug, but it’s lined with high-stretch, windbreaker nylon—easy to swing a club in, I think.
The simple unisex cold-weather accessories are appealing. This knit cap and neck-warmer set (16,000 yen) is a Wholegarment seamless rib-knit, so there’s no stress on the skin. It’s very warm. This would make a great Christmas gift for any man in your life who loves golf. Various caddy bags, golf shoes, and other items are available by special order. You can check out an entire set of golfing goods at one time, which is nice. I linger long and lose track of time.
When I finally leave MARK & LONA, a familiar logo not far ahead catches my eye. It’s WFG (for “World Footwear Gallery”). There’s a store in GINZA SIX! I have to duck in to take a look.
Established in 1979, World Footwear Gallery is a long-standing shoe store with street-level locations in Jingumae and Ginza. It’s a familiar presence in men’s magazine fashion and shoe features; editors refer to it by its initials, simply WFG.
Based on the concept of an elegance capable of transcending time, the GINZA SIX store focuses not just on ready-to-wear products, but bespoke shoes and bags made in Japan. Unlike other WFG stores, the GINZA SIX location also sells one-of-a-kind artwork.
My reaction when I see these boots (74,000 yen) from the Italian brand Hice: I’ve never seen shoes like this! Finding rare shoe brands you don’t normally find at other stores is one of the great things about WFG. All products from this brand are made of sealskin leather, which offers excellent durability and water resistance, sourced from seals hunted for food by indigenous peoples living in Greenland inside the Arctic Circle. As you would expect, quantities are limited. The mouton fur lining provides comfortable insulation.
One surprise is the creative sole design. Using patented technology from the Italian company ALPI called the OCsystem, the boots offer an innovative feature: a reversible frame embedded in the sole, which can be turned out to expose small spikes to prevent slipping on snow or in other foul weather conditions. For normal weather, the spikes can be turned back over and the rubber side turned out. For the last several years, it’s snowed heavily in Tokyo several times between January and March. You could set out in the morning, when it’s clear, with the normal soles. If it starts snowing, you could simply reverse the sole to the spiked side, like studded tires. Having a pair of these boots on hand would be great! There’s a ladies’ version as well. I want a pair now for snowboarding trips to Hokkaido.
If you visit WFG, you wouldn’t want to miss out on the made-to-order shoes. The store is currently promoting TORU SAITO Bespoke shoemaker, whose pairs I’m discovering for the first time. Toru Saito studied under renowned Japanese craftsperson Hiro Yanagimachi and began making shoes in his own name in 2014. His original bespoke shoes (starting at 188,000 yen) are made to fit Japanese feet, which tend to be wide, high in the instep, and narrow at the heel, in contrast to Western feet. As Saito-san says, “My shoes are wide and thick for a solid purchase on the ground.”
Compared to British and Italian bespoke shoes, the widths are wider and the toes are somewhat squared, design choices that together create a strong impression. The sidewall edges are pronounced, a handsome feature rarely found in ready-to-wear shoes. Another delightful feature—the heel cup is smaller to better fit Japanese feet. If you’re someone who wants to try a new pair of bespoke shoes worn by few others, I recommend coming here to try a pair.
The original plan was to wander around visiting many stores—but here I am, lingering once more in one store after discovering something new, trying things on, looking at how things are put together. It’s an occupational hazard. I’m already out of time, even though I’ve only made it to three establishments. Where should I go my next time out? The store I walked past today? That boutique and… I’m already looking forward to my next chance to wander Ginza.
Text : Kanae Hirasawa Photos : Natsuko Okada Edit:Yuka Okada
平澤 香苗
2000年世界文化社入社。入社以来メンズ畑一筋で、『Begin』編集部に2007年まで在籍後、2008年に『MEN’S EX』編集部に配属。2013年より同誌副編集長就任を経て、2017年10月より『MEN’S EX ONLINE』( https://www.mens-ex.jp )の編集長に就任。年に2回行われるメンズのファッション展示会『ピッティ・ウォモ』期間中、オフィシャルインスタグラム(@mens_ex)や約7000人のフォロワーを持つ自身のインスタグラム(@kanae727pitti)に投稿する速報レポートも人気。
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