GINZA SIX EDITORS
ファッション、ジュエリー&ウォッチ、ライフスタイル、ビューティ、フード…
各ジャンルに精通する個性豊かなエディターたちが、GINZA SIXをぶらぶらと
歩いて見つけた楽しみ方を綴ります。
世界に誇りたい! 日本の「美」と「矜持」を再発見 A Claim Set Before the World: Rediscovering Japan’s Pride and Beauty
岡村 佳代
GINZA SIX EDITORS Vol.48
オープン以来何度訪れても、その都度何かしらの新しい発見があるGINZA SIX。仕事モードをギンギンにオンにしてリサーチしてしまうラグジュアリーブランドのブティック、完全オフモードで美食を楽しむレストラン…。そんななか、ふと気がついたんです! あらゆる分野の、一流の、「日本の誇り」と一気に邂逅できるということを。
食いしん坊の私。正直に告白すると出没率がいちばん高いフロアはB2Fなのですが、よほど時間に余裕がないとき以外は、ジュエリーブティックが立ち並ぶ2Fをパトロール(笑)しています。現在、いい歳して今さら感いっぱいなのですがピアスをあけようと真剣画策中なので、マイ・ファースト・ピアスの大本命・ジャパンメイドのジュエリーブランド「AHKAH(アーカー)」へ!
1997年に設立された「アーカー」。世界の名門ジュエラーと比べたら、まだまだその歴史は「若い」かもしれないけれど、繊細さと大胆さを併せ持つ独特のセンス、ジュエリーメイキングで、幅広い年齢層の女性から愛され続けています。
ピアスを探す前に、ものすごい引力で惹きつけられてしまったのが、いくつものネックレスがまるで1枚の絵画のようにディスプレイされたコーナー。光がまっすぐに伸びていく様を一本のラインで表現した「ティナラインパール ネックレス」や、緩やかな弧を描く曲線にダイヤモンドをセッティングした「ダイヤモンドユー ネックレス」(以下全て税抜価格 ¥94,000~¥310,000)――ひと言、「心から欲しい!」。仕事柄、高価なハイジュエリーを手にする機会が多いため目が肥え過ぎて、「自分で買える値段のものはいらない病気」をこじらせていたはずなのに!
まったく予定していなかったネックレスを大人買いしてしまいそうな衝動をどうにか抑えて、「マイ・ファースト・ピアス探し」という初心に立ち返りました。「アーカー」といえば、デリケートなモチーフや個性的なフォルムのフープピアスが私のイメージ。すぐに「めっちゃ好みのタイプ?」を発見してしまいました!
K18イエローゴールドのフープに、パールをアシンメトリーにあしらった「バブルフープ ピアス」(¥168,000)。すべての製品が日本で、熟練の職人さんたちによってつくられている「アーカー」ならではのノーブルさと、マダムになりすぎないみずみずしい感性が融合して、顔周りをパッと華やかに彩ってくれます。ハイ過ぎるハイジュエリー(笑)に、ある意味毒されて罹患していた「自分で買える値段のものはいらない病気」は、「アーカー」のお陰ですっかり治ってしまいました。「絵に描いた餅」に溜息つくだけではなく、ときには本気で「手に届くラグジュアリー」! 自分にご褒美をあげてしまえ!
勢いづき、そのテンションのまま向かったのは、5Fにある「セイコ―ブティック」。3月にスイスのバーゼルで開催されたフェアで発表され、私も原稿を熱く書かせていただいた「グランドセイコー」のレディスモデルの新作がずっと頭から離れずにいたので。
残念ながらバーゼル発表の限定モデルとの再会は叶わなかったのですが、日本初のセイコーブティックとしてオープンした、「グランドセイコー」とセイコ―ブランドのみを取り扱う、専門店的な位置づけのこちらのお店。常時300点以上取り揃えているという豊富なラインアップは圧巻です! 私が数年越しに思いを温めている「グランドセイコー」も、様々なバリエーションが揃い誘惑をしてきます(左・中央/40面カットが施されたK18ホワイトゴールドのベゼルが美しいステンレススチールブレスレットのタイプ 各¥600,000 右/シンプルなベゼルとさりげないダイヤモンドインデックスのコントラストが大人可愛いクロコダイルストラップのタイプ ¥300,000)。
今、心惹かれるのが、綺麗な色のストラップ! 鮮やかなレッドのクロコダイルストラップにクールなステンレススチールケース、マザー・オブ・パール文字盤のひと匙のエレガンスが絶妙なバランスを奏でます。
思えば私が時計と、時計の仕事を好きになったのは、小学校入学、高校入学と、節目節目に父がセイコーの時計を買ってくれた経験が礎になっているのかもしれません。それを考えると、来年大学生になる(予定)の姪に、ちゃんとした時計をプレゼントしたいなと思い至り、「セイコー ルキア」をチェック。
とても親身になって相談に乗って下さったのは、笑顔が美しい店長の瓜生さん。このホスピタリティこそ、「セイコーブランド」だと改めて実感しました。愛する姪が、大学生から社会人になっても、長く使える時計――「セイコー ルキア」は第一候補です! 来春、無事に合格して、姪と一緒に選びに来られますように。
私的GINZA SIXクルージングに欠かせないもの――それは「美食」です。和食が死ぬほど好きなので、B2Fの「刷毛じょうゆ 海苔弁 山登り」や「くろぎ茶々」の鯛茶漬け、13Fの「てんぷら山の上 Ginza」、「つきじ鈴富」etc…、そう、ここはワンダーランド! 今日のランチはちょっぴり贅沢して、「つきじ鈴富」のお鮨で自分にご褒美。なんだかずっと「自分にご褒美」している気がするけれど。
銀座の、しかもGINZA SIXのお鮨屋さん! なんて敷居の高さエベレスト級くらいに思っている人いませんか? かくいう私もそうでした。
こちらは築地のまぐろ専門仲卸「鈴富」直営の本格江戸前鮨店。築地場外、紀尾井町のホテルニューオータニ店に続き、満を持して銀座にオープンした3店目のお店です。こんなふうにインテリアが洗練されていてラグジュアリーなのだけれど、人間味のあるホスピタリティで、とても雰囲気が温かいのです!
今日は貸切の個室カウンター(6人まで・個室料あり・要予約)でランチのメニュー「羽衣」(¥5,400)をオーダー。前菜、一品料理、鮨7貫、巻物1本、お椀でこのお値段! エベレスト級なのはコスパの高さでした。日本全国から築地に集う旬の美味から目利きが選りすぐったネタに、プロの「仕事」が施された鮨は目にも美しく、五感のすべてに訴えかけてきます。
これは季節の名残の富山の白海老にウニをあしらった軍艦巻き。白海老とウニのまったりとした甘さと食感のグラデーションに感服!
自家製の玉子焼き、これがまた格別の美味しさ! スフレのような滑らかな口どけで、思わずおかわりをしたくなるのをグっと自重。
クライマックスは、やはりまぐろ。青森の天然まぐろの、赤身、中トロ――「つきじ鈴富」の矜持が、このまぐろに凝縮されているように感じます。
鮨だけではなく、一品料理も充実。揚物の「鱧うに巻」(¥3,000)は、あっさりした鱧と濃厚なウニのコントラストを、サックリと揚がった衣でひとつにまとめ上げた逸品。
ジュエリー、ウォッチ、そしてお鮨――分野は異なれど、日本の「匠」、「粋」、そして「美意識」をあますことなく体感したGINZA SIXでの幸せな時間。2020年に向けてきっと、もっと進化を遂げていくこの空間を、心から楽しめる大人であり続けられたらいいな。
Text:Kayo Okamura Photos:Sachiko Horasawa(CROSSOVER) Edit:Yuka Okada
I’ve visited GINZA SIX numerous times since it opened, but I always make new discoveries every time I come. In full-on work mode, I research luxury brand boutiques. In full-on leisure mode, I visit the restaurants to enjoy wonderful food. Once, operating in both modes, I suddenly noticed something! And that’s that visitors here have the opportunity to encounter wares embodying the apogee of Japanese pride in nearly every field.
I’m a real food lover. Honestly, I’d say I spend more time on B2F than anywhere else. But unless I’m really pressed for time, I go on patrol [smiling] on 2F, which is filled with jewelry boutiques. The older I get, the more I feel I’ve missed out on things. Now I’m seriously considering getting my ears pierced, so I head to AHKAH, a store that sells made-in-Japan jewelry. It’s a sure bet for finding a suitable first pair of pierced earrings!
AHKAH was established in 1997. It might be a fairly young brand compared to the world’s renowned jewelers, but it has a unique outlook that merges the subtle and the bold. It’s remained a popular jewelry maker with women across a wide span of age brackets.
Before I start my earring hunt, I find myself drawn immediately to a display of necklaces arranged as though part of a single picture. There’s the Tina Line Pearl Necklace, where the pearls stretch out in a single luminous line; and there’s the Diamond You Necklace, featuring diamonds set in a gentle arc (priced at between 94,000 yen and 310,000 yen: all prices listed before tax). My visceral sense is: I want one! Due to the nature of my work, I have lots of opportunities to handle expensive high jewelry. I’m too much the connoisseur, in a sense. It’s something that’s made my disease of always wanting things I can’t actually afford even worse!
I somehow manage to suppress the impulse to splurge on something I had absolutely no intention of buying in the first place and reset to my core mission of finding my first pair of pierced earrings. My image of AHKAH is of hoop earrings with delicate motifs and distinctive shapes. And, immediately, I find a pair I like!
These are the Bubble Hoop Pierced Earrings, featuring pearls placed asymmetrically on K18 yellow gold hoops (168,000 yen). They combine the refinement of AHKAH, all of whose products are made in Japan by skilled artisans, with a freshness that keeps the wearer from looking like too much a middle-aged lady. The combination illuminates the face. My disease of always wanting things I can’t actually afford, which stems from an infection caused by constant exposure to the highest of high jewelry [smiling], has been completely cured, thanks to AHKAH! Their products aren’t pie in the sky items that just make you sigh. They’re luxuries you can actually afford; you only have to grab one when you’re really in the mood to treat yourself!
Taking heart and with excitement riding high, I head to the Seiko Boutique on 5F. Ever since I wrote a feverish piece about them, I’ve been unable to get the new ladies’ models in the Grand Seiko collection, unveiled at a fair held in March in Basel in Switzerland, out of my mind. That’s why I’m here.
Unfortunately, I can’t enjoy a reunion with the limited-edition models released at the time in Basel. But this store, which is Japan’s first Seiko Boutique and sells only Grand Seiko and other Seiko-brand products, is positioned as a specialty store. The product lineup is incredible: more than 300 items on display at any one time! The Grand Seiko line, which I’ve increasingly warmed to over the past few years, lures me in thanks to its wide range of products (left/center: 40-surface cut K18 white-gold bezel mounted on a beautiful stainless-steel bracelet, 600,000 yen each; right: a simple bezel makes a good contrast with the unobtrusive diamond index, integrating grown-up and girlish tastes, 300,000 yen for the crocodile-skin strap model).
Above all, I’m drawn to the striking color of the strap. The bright-red crocodile-skin strap, the classy stainless-steel case, and the mother-of-pearl dial provide an exquisite harmony of elegance.
Come to think of it, the reason I’ve come to love watches and working with watches may be that whenever I marked a turning point in my life, like entering elementary school or high school, my father bought me a watch as a memorable gift. Remembering that, I realize I’d like to give my niece, who’s planning to enter university next year, a nice watch as a present, such as Seiko Lukia.
I’m given a lot of advice by the store manager, Ms. Uryu, who’s friendly and has a lovely smile. I’m reminded this hospitality is the hallmark of the Seiko brand. I want a watch my beloved niece can use for many years, from university and after she ventures out into the world, and the top candidate is the Seiko Lukia range. Next spring, assuming she passes the entrance exam, I hope to return with her to choose a watch.
When I’m cruising GINZA SIX on my own time, one thing I can’t miss out on is delicious food. I adore Japanese cuisine. Here I’m in wonderland, thanks to B2F shops and cafes like Hakejyoyu Noribenyamanobori and Kurogi Chacha, famous for sea bream chazuke (cooked rice with green tea poured over rice), and 13F restaurants like TempuraYamanoue Ginza and Tsukiji Suzutomi, and so on. For lunch today, although I feel like I’ve been rewarding myself all day, I decide to reward myself that much more with a bit of luxury: sushi at Tsukiji Suzutomi.
This is the Ginza sushi restaurant and the GINZA SIX sushi restaurant. I’m sure many would pause before entering such an exclusive place, regarding this as something like an ascent of Mount Everest. I’m one of these people myself.
It’s an Edo-style sushi restaurant operated directly by a Suzutomi, a specialist tuna dealer from Tsukiji. It’s the third such restaurant, following one in the district next to the Tsukiji fish market and one inside the Hotel New Otani in Kioi-cho. Apparently, the company had been looking for an opportunity to open a restaurant in Ginza. Here’s the interior. It’s refined and luxurious, but the hospitality is friendly, and the ambiance is warm.
Today I order the Hagoromo lunch set menu (5,400 yen) in a private room with a counter-style table. (The room seats six. There’s a fee to use for the room, and a reservation is required.) The set menu includes an appetizer, one a la carte dish, seven pieces of sushi, one sushi roll, and a bowl of soup. All that for the one flat price! As high-end as Mount Everest, it’s still great value for money. The carefully selected seasonal flavors arrive at Tsukiji from all over Japan. The professionally prepared sushi is aesthetically pleasing, appealing to all five senses.
This is a battleship roll of end-of-season Japanese glass shrimp from Toyama garnished with sea urchin. I loved the mellow sweetness and the varying textures of the shrimp and sea urchin!
This homemade rolled omelette, too, is a rapture, smooth and melting in my mouth like a soufflé. I have to resist the urge to order another helping.
And for the climax…tuna! Surely a certain portion of the pride of Tsukiji Suzutomi rests in this natural lean tuna and medium-fatty tuna from Aomori.
The restaurant serves more than just sushi. There’s also a wide range of a la carte dishes. This deep-fried conger eel and sea urchin roll (3,000 yen) is a delight, with the contrast between the light flavor of the eel and the rich flavor of the sea urchin packed into a crispy deep-fried wrapping.
Jewelry, watches, and sushi. The wares may run the gamut, but I’ve spent a delightful time at GINZA SIX during which I experienced Japan’s artisanship, sophistication, and aesthetic sense. This space is bound to evolve still further in the run-up to the 2020 Olympics. I hope I remain an adult being capable of enjoying all this with all my heart.
Text:Kayo Okamura Photos:Sachiko Horasawa(CROSSOVER) Edit:Yuka Okada
岡村 佳代
ジュエリー&ウォッチジャーナリスト。東京都出身。大学在学中から『JJ』の特派記者として執筆活動を開始。その後フリーランスとなり、『LEON』、『STORY』の創刊などにも携わり活躍の場を広げる。時計専門のムックの編集・執筆に携わったことをきっかけにその魅力に開眼。『Precious』などの媒体を通して女性に機械式時計の魅力を啓蒙した第一人者として知られ、バーゼル&ジュネーブの時計フェアの取材歴は女性ジャーナリスト屈指のキャリアを誇る。
Instagram GINZASIX_OFFICIALにて配信中