GINZA SIX EDITORS
ファッション、ジュエリー&ウォッチ、ライフスタイル、ビューティ、フード…
各ジャンルに精通する個性豊かなエディターたちが、GINZA SIXをぶらぶらと
歩いて見つけた楽しみ方を綴ります。
思索にふけりながら自分を見つめなおす、ウォーキングメディテーションの場 Examining Oneself While Lost in Thought: A Place for Walking Meditation
呉 佳子
GINZA SIX EDITORS Vol.49
昼下がりの銀座、中央通りには日影がない。
店の軒先のわずかな影に身を潜めながら歩き、影が途切れるとまるで忍者のようにささっと小走り。行き交う人にぶつからないように右へ左へと身をかわす。ファッショントレンドの分析や、今後のトレンド予測を生業とする私は、企画のアイデア、途中まで進んだ原稿、情報飽和の頭を抱え、ことに行き詰まったとき、いつもきまって、歩く。
でもでもでも、最近、尋常じゃないほど暑くないですか?
じりじりと肌をやく日差し。照り返しで路面はキラキラ光っている。7月早々に体温を超える猛暑の到来。とてもじゃないけど、このままでは、じゅわーっと蒸発してしまう! 秋よ、早く来-い!
爽やかな冷気に誘われるように、私はGINZA SIXに避難した。
そう、実はGINZA SIX、一人歩きしながら思索にふけり、ごちゃごちゃした頭をリセットするのに最適な場所。今回は、GINZA SIXでのウォーキングメディテーションで、頭をスッキリしつつ、来たる秋の装いに思いを馳せる、そんなひと時におすすめのルートをご紹介します。
清涼感のある白くクリーンな空間のGINZA SIXでは、館内至る所にアートが点在しているのはご存知の通り。中でも、いつ訪れても見られる常設展で、脳内アルファ波を引き出してくれそうな作品と言えば、デジタルアートの滝「Universe of Water Particles on the Living Wall」。
これは最先端のテクノロジーを使ったアート作品で知られるteamLab(チームラボ)によるもの。3フロアを突き抜ける高さ12メートルの壁面を、水が流れる。といっても、実際に水があるのでも、実写映像が流れているのでもなく、滝は繊細なタッチで躍動感たっぷりに描かれています。何というか、静止しているはずの絵画が突然動きだしてしまったかのよう。落ちゆく水は石に当たってしぶきをあげたり、岩肌を帯のように滑らかに伝ったり。
きらめきながら様々な表情を見せる水の動きをぼーっと眺めていると、いつしか心は、現実と仮想の境目をふわふわ泳ぎだす。雑然とした日々のいろいろが遠くに思えてきたら、準備完了。GINZA SIXでのウォーキングメディテーションが始まります。
ふわっとした気分で館内をぶらぶら。ところで、GINZA SIXの通路に立つとよく分かるのですが、店舗ごとの区画はきちんと一直線に並ばず、出っ張ったり引っ込んだり。これは敢えて整えていないのだそう。まるで路地裏に迷い込んでしまったかのような、そんな雰囲気。どうりで物思いにふけりながらぶらぶらしやすいわけです。
さて、歩みを進めるうち、霧が晴れていくかのように、私に今必要なモノがわかってきました。それは秋のための新しいバッグ。仕事柄、たいていの新作バッグはチェックしていますが、この秋、数多ある中から私が選ぶとしたらそれは、「ALEXANDER McQUEEN(アレキサンダー・マックイーン)」(3階)。
マックイーンと言えば、エレガントなのにアバンギャルド、クラシックに見えてモダン。相反する二つの要素を併せ持つデザイン、どちらか一方に割り切れないその二面性が、複雑なオンナ心をがっちり掴んでいるのでしょう。最近ではイギリス王室のキャサリン妃の御用達というのもうなずけます。
新作の「ジュエルド サッチェル」(¥260,000 ※以下全て税抜価格)は、マックイーンのアイコンバッグ、4つのリングが付いた「フォーリング クラッチ」がショルダータイプになったもの。
リング状になった部分に指をはめてアクセサリー感覚で小脇に抱えられるのがポイント。ビジューの隣のスカルがマックイーンらしい毒を利かせています。
うーん、やっぱりクラッチタイプも捨てがたい。こちら、「フォーリング ポーチ」(¥266,000)はカラフルなビジューの一つ一つがスワロフスキークリスタルで飾られ、より華やかなイメージ。白Tシャツ姿の私ですが、何気にカジュアルスタイルにも合わせやすそう?
ころんとした四角い形がキュートな定番「ボックス バッグ」も健在。かわいくなり過ぎないのは、アンティークの旅行鞄や宝箱にデザインの着想を得ているから。
「こちらも新作です」というスタッフの方の声に引き寄せられて手にした「バケット バッグ」(¥281,000)。
ボックス バッグと同じくアンティークラゲージや中世の宝箱からインスピレーションを得つつ、迷いのない潔いフォルムは“折り紙アート”からのヒントだそう。巷で流行中の巾着バッグとは一線を画す、個性的かつ洗練されたデザインがコーディネートにアクセントを利かせます。
だんだん乗ってきた私は、プレコレクションのラックへ。
手にしたのは、ラッフルディテールと赤いトリミングが印象的な黒のニット。今年の秋の首元は断然タートルですね。このニットは肩部分に大胆なカットオフが入っていて、肩先のナマ肌がちらりと覗きます。タートルや長い袖で肌を覆いつつも、絶妙なチラリズムでセクシーさを醸す。そんなディテールもこの秋のトレンド。ここまで来ると、猛暑の記憶はもう遥か彼方。しばし秋冬のファッションに思いを馳せます。
秋冬と言えば欧米のブランドの最新コレクションではアウターが豊富に出揃っていました。アウターをチェックしなきゃ! というわけで、同じ階の「HERNO(ヘルノ)」へ。
「ヘルノ」は、今年創業70周年を迎えるイタリアのラグジュアリーブランド。高品質のレインコート作りが発祥で、その後手掛けるようになったダウンコートなど、アウターだけに商品を限定しています。
とろけるような肌触りのカシミヤなど最高級の天然素材とともに、アウトドア用品に使用されるハイテク素材を果敢に取り入れたモノ作りを先駆け。心地よい機能性とモダンでエレガントなデザイン性、その上、表にブランドロゴが入ってないこともポイント高く、ファッション業界人に人気のブランド。
まず目を引くのは店内の独特なディスプレイ。コートやジャケットなど商品は全て、フックに引っ掛け吊るされています。今となっては他ブランドでも同様のディスプレイを見かけますが、実はこの手法を先駆けたのも「ヘルノ」。
吊り下げられたレザーベルトは「伝統」を、ステンレスのフックは「モダニティ」を表しているのだそう。歴史や職人技を大切にしながらも、新しい挑戦で自らを刷新していく。ブランドの姿勢が表現されているんですね。
さっそく羽織ってみたオフホワイトのダウンは、胸元から優雅に立たせた大きな襟と、七分袖が特徴的。シンプルなのにエレガントなデザインで、ベーシックなスタイルにはもちろん、ドレスの上でも違和感なさそう。ファッション関連のレセプションやパーティー、ショーなどに出掛けることが多い職業柄、寒い時期に頭を悩ませるのがアウター選び。カジュアル過ぎず(=招待客として失礼にならず)、かっちりし過ぎず(=デイリーにも使いたい)の欲張りなニーズに応えてくれるデザインです。専門ブランドならではのアウターバリエーションも豊富。ニットのアームウォーマーがセットになったケープもチェック。
はっ! ウォーキングメディテーションと言いながら、ただのウィンドーショッピングになってきましたね!(汗)
己の欲望に向き合うのもまた、一人歩きの醍醐味。ぶらぶらしているうちに今日の時間も尽きつつあることに気付いた私は地下1階へ。自分の潜在意識を探りたい!と足を向けたのはこちら「IPSA(イプサ)」のカウンター。
お目当ては肌測定器「イプサライザー」に導入された、デザイン心理学に基づく印象解析ツール。今自分が「こう見られたい」と無意識に思う気持ちをずばりと見抜く、恐るべき測定器なんです。
次々と現れるテイストの違う2枚の画像のうち、直感で「良い!」と思った1枚を選んでゆきます。考え込まず、1ペアにつき1秒。選び出した10枚の画像で、その時の気分やなりたいイメージといった潜在意識が読み解けるのだそう。
私の今日の気分は「エレガント」。前回一度測定した時は「クール」だったから、やはりGINZA SIXをぶらぶらした後の高揚した気持ちが反映されたのかもしれません。
事前に測定した肌色&血色感と、潜在意識の結果を合わせて、おすすめされたラインナップはこちら。リップは、仕事、デート、休日、パーティーと4つのオケージョンに合わせて4色が提案されます。普段は手に取らないような色も、つけてみると不思議、しっくり来る。リップ一本で、新しい自分に出会えたような気分です。
いつの間にかモヤモヤしていた頭の中もスッキリ。GINZA SIXでのウォーキングメディテーションで、酷暑に負けないエネルギーチャージの完了です!私は足取り軽く、館を後にするのでした。
Text:Yoshiko Go Photos:Akemi Kurosaka Edit:Yuka Okada
It’s early afternoon in Ginza, and there’s no shade on Chuo-dori street. I move from one patch of shade to another under the store awnings, darting like a ninja where shade peters out and dodging left and right to keep from bumping into people passing by.
I make my living analyzing fashion trends and predicting future trends. When my head brims with all kinds of scattered information related to project ideas or half-finished manuscripts and I hit a wall, I go out for a walk.
But, wait a minute. Hasn’t it been unusually hot out lately?
The sun’s rays are scorching. The reflections off the road are dazzling. It’s July, and the extreme heat has already arrived, temperatures exceeding body temperature. If nothing changes, I may simply evaporate. Fall can’t get here soon enough!
As if lured by fresh, cool air, I vacate to GINZA SIX.
GINZA SIX is the perfect place to lose yourself in thought, the ideal place to walk about on your own to refresh a cluttered mind. Today I’ll engage in walking meditation at GINZA SIX. As I clear my head, I’ll focus, with some longing, on attire for the upcoming fall. I’ll show you my recommended route for moments like this.
As you may know, GINZA SIX, in its refreshingly clean, white spaces, here and there throughout the building, features works of art. One of the works on permanent display, something you can count on seeing every time you visit, is the digital art waterfall, “Universe of Water Particles on the Living Wall.” It’s a work that seems to inspire your brain’s alpha waves.
This piece is the work of teamLab, known for artwork based on cutting-edge technologies. Water flows down a wall from a height of 12 meters, a span of three floors. This said, it’s not a matter of whether there’s actually water here or whether an actual live image of waterflow is being reflected: the waterfall is depicted dynamically, but with a delicate touch. The impression is of a painting that’s suddenly begun to move on its own. When the falling water strikes a rock, it splashes, then flows over the rock surface like a sash. As I gaze, hypnotized by the movement of the water, its appearance shifting as it sparkles, I begin to swim lightly, unawares, at somewhere near the boundary of reality and illusion. Days of disorder appear to drift far away. Now my preparations are complete, and the walking meditation at GINZA SIX begins.
I feel I’m floating as I wander the building. Incidentally—and this is something you can see quite clearly when you stand in one of the hallways at GINZA SIX—the stores aren’t aligned with their toes set to a straight line. Rather, they appear haphazardly set back or set forward. They’ve been deliberately misaligned. It recalls the feel of being lost wandering down back alleys. No wonder it’s so easy to wander around here, lost in thought.
As I continue to walk, the clouds suddenly lift. I understand now what I need: a new bag for fall. In all likelihood, I’ll end up checking out nearly all the new bags anyway, given my line of work, but if I had to choose, of the many options this fall, I’d go with Alexander McQueen (3rd floor).
McQueen features designs both elegant and avant-garde—modern, but creating the impression of a classic. Having two opposing elements, a dual nature that can’t be divided into one or the other element, somehow perfectly captures the complex heart of women. It’s no wonder the brand recently became an official purveyor to Princess Catherine of the British royal family.
The brand’s new Jewelled Satchel (260,000 yen; all prices listed before tax) is the shoulder bag version of McQueen’s iconic Four-Ring Clutch, which does have four rings.
One notable feature is that the bag can be held under your arm, like an accessory, if you place your fingers though the rings. Putting the skull next to the gem is a typical McQueen twist.
Of course, you wouldn’t want to disregard the classic genre. On this Four-Ring Pouch (266,000 yen), each colorful stone is ornamented with Swarovski crystal for a touch more glamour. I’m here wearing a white T-shirt, and the pouch seems to go quite well with the casual approach.
The adorable standard Box Bag with its bulging, square shape is always tempting. A design inspired by antique travel bags and jewelry boxes sidesteps the trap of the cute done to excess.
“This is also new,” a staff member tells me. I take a look at the Bucket Bag (281,000 yen).
Like the Box Bag, this bag is inspired by antique luggage and medieval jewelry boxes. Its strikingly clean form, I’m told, takes hints from the art of origami. The refined, distinctive design sets it apart from the crowd of pouches in current vogue. They’d serve as perfect accents for a nicely coordinated look.
Getting into the swing of things, I head to the pre-collection rack.
Here I’m holding a black knit with striking ruffle details and red trimming. The turtleneck is definitely the neckline for this fall. This knit features bold cut-offs in the shoulder area, allowing the bare skin of your shoulders to peak through, both demure and bold. The turtleneck and long sleeves cover your skin, but this exquisite, brief glimpse generates a certain sexiness. Details like this are the trend for fall. At this point, the extreme summer heat is but a distant memory. We’ll turn our thoughts briefly to fall and winter fashions.
For fall and winter, outerwear is the dominant note in the latest collections from European and American brands. I have to check out the outerwear! So I head to Herno on the same floor.
Celebrating its 70th anniversary this year, Herno is an Italian luxury brand that got its start as a purveyor of high-quality raincoats. Herno later moved on to include down coats and other outerwear items in its collection, which remains limited to outerwear.
The brand is a forerunner of a design trend that boldly combines ultra-high quality natural materials, like cashmere, with their enchanting smooth and soft textures, and the high-tech materials common in outdoor goods. Comfort, functionality, a modern look, elegance, plus the lack of a brand logo on the exterior score numerous points with me and others and make this brand especially popular with fashion industry professionals.
The store’s unique displays are what first catch the eye. The coats and jackets—all of the products—hang off hooks. You see similar displays these days from other brands, but this method was pioneered by Herno.
The leather belts hanging from the hooks are said to represent tradition, and the stainless hooks themselves to represent modernity. Pursue new challenges and innovation while maintaining a regard for history and artisanship: This expresses the brand’s basic stance.
I try on an off-white down jacket. It features three-quarter sleeves and a large collar that stands off your chest. The characteristic design is simple but elegant, a perfect match for a basic style, or perfect even worn over a dress. Work often brings me to fashion-related receptions, parties, shows, and other events, so when it’s cold, I worry about choosing the right outerwear. I look for a design that meets my every need: not too casual (to avoid appearing an indifferent or cavalier guest), but not too formal (something I can wear day to day). The dedicated brand offers a large variety of outerwear. I check out the cape, too, which comes with knit arm-warmers.
Hold on! I was talking about “walking meditation,” but now I’m just window-shopping. [sweating]
Watching one’s own desires gradually come into focus is one of the real pleasures of walking alone. Today, as I wander about, I suddenly notice my allotted time dwindling. I head to the first belowground floor—perhaps to explore my subconscious! And this counter at Ipsa is where I go.
I’m here today to take a look at an impression analysis tool, based on design psychology, implemented into the IPSALYZER, the instrument that measures the condition of your skin. It’s a formidable device that peers into your subconscious to gauge precisely how you want to look at that moment.
You’re presented with successive sets of two pictures of different tastes. You’re told to choose, based on intuition alone, which of the two you think is best. You’re shown one pair per second, too short a time to think. The ten total pictures you choose are then used to analyze your subconscious, your feelings at that moment, and the image of yourself as you wish to be.
My mood today is “Elegant.” I was “Cool” the last time I had the analysis done, so today’s result likely reflects my high spirits after wandering GINZA SIX.
Combining the results for skin color and complexion measured previously and the results for the analysis of my subconscious this time produces the following recommended lineup: For lipstick, four colors proposed for four different occasions: work, dates, weekends, and parties. Even colors I wouldn’t normally try look strangely perfect when I put them on. A single stick of lipstick leaves me feeling transfigured, a new version of myself.
I’d felt a bit hazy, but at some point, my head clears completely. Walking meditation at GINZA SIX gives me the complete energy transformation needed to stand up to the intense heat. My feet feeling light, with a confident gait, I take my leave.
Text:Yoshiko Go Photos:Akemi Kurosaka Edit:Yuka Okada
呉 佳子
資生堂ファッションディレクター。ファッショントレンドの分析研究やトレンド予測を担当。毎季、コレクション取材で世界を飛び回る……だけならカッコいいのですが、家では2児(3歳、7歳)のお世話に髪を振り乱す毎日。今年はPTA活動の洗礼も受けています。『花椿』ウェブサイトでコラムを執筆中。http://hanatsubaki.shiseidogroup.jp/fashion/
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