GINZA SIX EDITORS
ファッション、ジュエリー&ウォッチ、ライフスタイル、ビューティ、フード…
各ジャンルに精通する個性豊かなエディターたちが、GINZA SIXをぶらぶらと
歩いて見つけた楽しみ方を綴ります。
光りもの好きのサンクチュアリで時間を忘れてそぞろ歩き Forgetting Time Strolling in a Sanctuary for Lovers of Shiny Things
岡部 駿佑
GINZA SIX EDITORS Vol.5(Jewelry&Watch)
少し前に話題になった海外のある論文に「何故人類は光沢のあるものに弱いのか」というものがあった。曰く、水を連想させるキラキラとした質感は、古来より遺伝的に人類を惹きつけてきたらしい。真偽のほどが定かではないが、光りもの好きを正当化してくれているのだから、これほど有難い口実はない。
銀座中央通りに新たに誕生したランドマークGINZA SIXは、これ以上ないほど光りものに相応しい建物だ。内装を手がけたのはフランス人のデザイナー、グエナエル・ニコラ。広々とした空間使い、そして開放的な吹き抜けのアトリウムは、銀座のアイコンの名にふさわしい。その壮大なアプローチに想いを馳せながら、モダンなクリエイションで人気を集める3つの店舗をぶらりと覗いてみようと思う。
まず2階の三原通り側で待ち受けるのが、フランク ミュラーのブティック。同じ銀座に路面店も構えるフランク ミュラーだが、GINZA SIXの店舗ではトータル・ライフスタイルブランドとしてオリジナルの家具や雑貨なども揃い、世界初のコンセプトを取り入れている。
まず店に足を踏み入れると目に入るのが、ブランドのシンボルでもあるトノウ(樽)型のショウケース。覗き込むと、見目麗しいタイムピースの数々が佇んでいる。男性顧客が大半を占める機械式時計業界で、女性のファンを多く抱えるブランドらしく、手前のディスプレイには華やかなジュエリーウォッチが並ぶ。
こちらは神秘的な光を放つ、マザー オブ パールのレディースウォッチ。手首に寄り添うように絶妙なカーブを描くケースが、程よくステートメントを演出してくれる。
さらに店内奥の方へ進むと目に入るのが、ミニマルモダンなソファ。顧客の商談用…ではなく、これら家具もフランク ミュラーによるもので、全て売り物とのこと。なるほど、よく見るとディテールにトノウ型が踏襲されている。
ちなみに奥に飾られたダイニングテーブルも、ディスプレイされたクリスタルウェアも、シルバーカトラリーも、トノウ型の什器に並ぶバッグもフランク ミュラー! ちなみに、アイコニックなビザン数字をテキスタイルに取り入れた窓を覆うカーテンも受注可能らしい。
そしてこのユニークなコンセプトを最も体現するのが、入り口の隣に併設されたパティスリー。もちろんこちらも世界初の取り組み。ショウケースには、時計と同じくキラキラと輝くスイーツたち。中には一粒約2千円もするマロングラッセもある。何故パティスリー?と不躾にもスタッフに聞くと、“時を楽しむ”というブランドのコンセプトから発展した、食べることにも特別な時間を提供したいがための新たな提案との答えが返ってきた。優雅な気持ちに浸りながら、去り際にまた来ますと伝えた。
続いてヨーロッパの老舗ジュエラーが軒を連ねる1階。中央通りのエントランスから入り、エスカレーターのすぐ奥に見えるのが、1924年にイタリアで創業したダミアーニのブティックだ。
正面のガラスケースに並ぶのは「ベル エポック」や「ディーアイコン」をはじめとするアイコンジュエリーの数々。中でも目を引く「エデン」シリーズは、ジュエリー界のオスカーとされるダイヤモンド・インターナショナル・アワードを受賞した名作。昨今ジュエリー業界で新定番として定着しているイヤーカフだが、ホワイトゴールドにパヴェダイヤモンドがあしらわれたこちらは、トレンド性と、タイムレスなデザイン美学が感じられる傑作だ。
ダミアーニといえば、2年前に世界最大級のフラッグシップストアを同じく銀座にオープンしているが、先のフランク ミュラーと同じくこちらのブティックは世界でここにしかないユニークなコンセプトを採用している。何を隠そうこのブティック、ヴェニーニとのハイブリッド店舗なのだ。
ヴェニーニといえば、モダンなデザイン、そして数々の著名作家とのコラボで知られるヴェネツィアン グラスの老舗ブランド。2016年の1月にダミアーニがヴェニーニを傘下に収めたこともあり、両者の名前を掲げた初の店舗をこの銀座の地にオープンした。
例えばこちらは安藤忠雄氏の作品。宝石とガラス、素材は違えど、伝統的な職人技を現代へと伝える2つのブランドからは、互いに呼応しあうフィロソフィーが感じられる。
なお、舶来品だけでなく、国内のジュエリーブランドが数多く出店するのもGINZA SIXの大きな特徴。2階ではアーカー、アベリ、ビジュードエムなど日本の実力派ジュエラーが並ぶ。その中で目を引くのが、日本のダイヤモンドジュエラー、アイファニーのブティック。
いい意味で銀座らしからぬインダストリアルな内装が目を引くこの店舗では、アイコニックなモチーフジュエリーや、カラーダイヤモンドを使ったハイジュエリー、そして壁面には、ブランドの創業者でありデザイナーの川村“JURY”洋一氏が別注したというアートワークも掲げられ、これらも販売されている。
中でも印象的だったのは、漢数字をモチーフにしたチャーム。見ていると、海外からの旅行客が喜ぶのが目に浮かぶようだ。インバウンド狙い、と括ってしまうのはあまりに雑だが、海外進出に積極的な日本のジュエラーにとって、GINZA SIXは絶好のプラットフォームになっているというわけだ。実際にこの店舗では海外のファンが多く足を運ぶという。
GINZA SIXが標榜するコンセプトは「ニューラグジュアリー」。新しいラグジュアリーとは何か。フランク ミュラーやダミアーニのように他店舗にないコンセプトを取り入れた新業態か、それとも老舗メゾンと国内の気鋭ジュエラーが共存する独自性のあるキュレーションか。その解釈は様々だが、壮大なスケールのこの建物では、博物館のような重厚さと、近代都市東京ならではのハイブリッドな感性、そして銀座ならではの浮世離れした優雅な佇まいが見事に共存している。
Text : Shunsuke Okabe Photos : Utsumi Edit : Yuka Okada
A foreign study came out some time ago titled “All That Glistens” and became a topic of conversation. It was about why human beings tend to be attracted to shiny objects. According to the study, textures that glisten in a way reminiscent of water have captivated human beings for reasons written deep into our genetic heritage since time immemorial. I can’t say whether this is true, but I couldn’t be happier about the conclusions, since they legitimize all lovers of shiny things.
There’s no building better suited to housing shiny things than GINZA SIX, the new landmark on Ginza Chuo Dori. The interior is the work of French designer Gwenael Nicolas. It’s remarkably spacious; the open and airy atrium is perfect for the iconic Ginza name. With this magnificent approach in mind, let’s take a quick look at three stores currently drawing attention for their modern creations.
First, awaiting you on the Mihara Dori side of the second floor is Franck Muller, which also operates a street-level store in Ginza. As a total lifestyle brand, its GINZA SIX location features original furniture and various other items. It’s the brand’s first store anywhere in the world based on this concept.
When you step into the store, you first see a showcase in the shape of a tonneau, or barrel, which is the brand’s symbol. Looking more closely, you’ll find a selection of striking timepieces on display. As befits a brand with many female fans—in a mechanical watch industry whose customers are mostly men—the timepieces set here before you are all gorgeous articles of jewelry.
These mother-of-pearl ladies watches have a mysterious luster, and their cases are curved to perfectly match the curvature of the wrist. They certainly make a statement.
Moving deeper into the store, you’ll find these modern minimalist sofas. You’d think they were set there for customers to discuss their purchases, but the furniture pieces are actually Franck Muller products, and they’re all for sale. It makes sense once you take a close look and notice the tonneau motif in the details.
I should let you know, too, that the dining table toward the back of the store, the displayed crystal ware and silver cutlery, and the bags sitting in the tonneau-shaped display case are all from Franck Muller! And, moreover, you can special-order the curtains covering the windows, whose textile fabric features the brand’s iconic Byzantine numerals.
I think what best exemplifies this unique brand concept is the patisserie next to the entrance, which is also the first of its kind anywhere for the brand. The showcase is lined with sweets that sparkle just like timepieces. They include marrons glacés for around 2,000 yen each. So, why the patisserie? I asked a staff member, somewhat abruptly. The staff member informed me the idea emerged from the brand concept of enjoying time. The idea was to infuse the act of eating with the special experience of time. So, immersed in this feeling of refinement, I promised to revisit when I left the store.
The first floor features a number of Europe’s most established jewelers. Entering from the Chuo Dori side, you can see, immediately behind the escalator, a boutique from Damiani, the design house founded in Italy in 1924.
In the glass case in the front, you’ll find jewelry items from the brand’s iconic collections, including Belle Époque and D.Icon. I’m drawn particularly to the Eden collection, which won the Diamond International Award, known as the Oscars of the jewelry industry. Ear cuffs have recently emerged as a new standard in the jewelry industry. To me, this white gold cuff decorated with pavé diamonds is both a trendy and timeless aesthetic triumph.
Damiani, as you may know, also opened one of the world’s largest flagship stores in Ginza two years ago. Like the Franck Muller store we just visited, its boutique at GINZA SIX is based on a concept unique in this world. It’s a hybrid store that shares space with Venini.
Venini is a longstanding Venetian glass brand known for its modern designs and many collaborations with renowned designers. In January 2016, Venini became part of the Damiani group. Partly for this reason, the two brands opened their first store together right here at GINZA SIX.
One example is this work by Tadao Ando. Gemstones and glass—the materials differ—but both of the two brands bring traditional craftsmanship to contemporary life. I certainly sense a strong similarity in outlook and philosophy.
A major characteristic of GINZA SIX is that it offers not just imported items but a good number of jewelry brands from inside Japan. On the second floor, you’ll find AHKAH, AbHerï, Bijou de M, and other of Japan’s influential jewelers. I’m drawn particularly to the boutique of EYEFUNNY, the Japanese diamond brand.
The boutique’s industrial—and, in a sense, un-Ginza-like interior—is eye-catching, as are the store’s iconic motif-based jewelry collections and high jewelry with colored diamonds. The walls feature artwork specially ordered by Yoichi “Jury” Kawamura, designer and brand founder. The artworks are also for sale.
I was particularly taken with the kanji-number charms. Inspecting them I see the delight overseas tourists must derive from them. It wouldn’t be fair to say they’re expressly for the inbound market, but for a Japanese jeweler taking an aggressive approach to overseas expansion, GINZA SIX makes the perfect platform. And, in fact, I’m told that many fans of the brand from overseas visit this store.
GINZA SIX is all about New Luxury. But what does New Luxury mean? Is it new store formats that incorporate concepts found nowhere else, like Franck Muller and Damiani? Or is the complex’s distinctive combination of longstanding maisons and cutting-edge domestic jewelers? The possible interpretations are manifold, but in this massively scaled complex you’ll find a splendid blend of museum-like heft, the hybrid sensibility of modern Tokyo, and an otherworldly elegance that’s distinctively Ginza.
Author: Shunsuke Okabe Photographer: Utsumi Editor: Yuka Okada
岡部 駿佑
1990年生まれ。横浜国立大学在学中より、インデペンデント誌「The Reality Show」で経験を積む。その後フリーランスのエディター、スタイリストとして独立。これまで「SPUR.JP」、「WWD」、「i-D Japan」をはじめ数々のファッションメディアに寄稿する傍らで、デジタルネイティブ世代ならではの経験を活かし、デジタルコンテンツのディレクション、コンサルティングを行う。
Instagram GINZASIX_OFFICIALにて配信中