GINZA SIX EDITORS
ファッション、ジュエリー&ウォッチ、ライフスタイル、ビューティ、フード…
各ジャンルに精通する個性豊かなエディターたちが、GINZA SIXをぶらぶらと
歩いて見つけた楽しみ方を綴ります。
五感に響く「ひとり時間」で、新しい自分に出会う Discovering a New Me Through “Me Time” That Stimulates All Five Senses
宇野 ナミコ
GINZA SIX EDITORS Vol.82
銀座という街は、伝統を重んじながら新しいものを受け入れ、時代と共に進化してきた街です。この街のありようは、「人にも当てはまるんじゃないかな」と、最近しみじみ感じます。本来は年齢を重ねるほどに、新しい物事に好奇心を抱き、変化を受け入れる柔軟な姿勢が必要なはず…なんて書いてみたものの、実際にはなかなか難しいですよね(自身を振り返ってそう思います)。もしメイクやファッションなど、日々のスタイルが定番化しているなら、銀座の「今」を集約したGINZA SIXを訪れてみては? ゆったりした空間を、五感を解放してぶらぶら歩く。そんなひとりの時間の中に、新しい自分へと繋がる発見があるはずです。
「もう何年も同じメイク」という方は、B1Fの「shu uemura(シュウ ウエムラ)」へぜひ。GINZA SIXにはトレーニングを受けたアーティストが常駐し「メイクレッスン」が体験できます(要予約)。
大人の女性におすすめしたいのは、「ベースメイクコース」(30分 3,000円 ※以下全て税抜価格)。まずは多くの女性を悩ませる“自分に最適な肌色”を、全24色の「アンリミテッド ラスティング フルイド」(5,400円)から選んでいただきましょう。
このファンデーションがユニークなのは、肌の明度(明るさ)をジャストに合わせたのち、なりたいイメージに合わせて、同じ明るさで“ピンク系”“黄み系”の色が選べること。色自体はほんのわずかな差ですが、表情に温かみが増したり、クールな雰囲気に見えるなど、印象が変わることに驚きます。
この日は黒のトップスに合わせ、クールに見えるピンク系を選択。「最初は薄く顔全体になじませ、色ムラが気になる頬にだけ少量ずつ重ねていくのがコツです」と、プロならではのアドバイスも。なじませる量や方向が分かるため、初心者はもちろんメイク好きな方にも発見がありそう。
「せっかくですから、GINZA SIX限定の“100色パレット”を試されますか?」と、アーティストの方。目の前の重厚なケースを開けると、視界に飛び込んできたのは鮮やかな色の洪水でした。
色彩の魔術師と称されるシュウ ウエムラの100色を凝縮したパレット(200,000円)。ブラウン系だけで20色以上あろうかという、GINZA SIXだけのプレミアムな限定品です。今回は特別に旬のモーヴカラーでメイクして頂きました。
「ファンデーションの美しさではなく、素肌の美しさを再現する」という、シュウ ウエムラの哲学を反映した端正な肌作り。そして自分ではなかなか挑戦しないモードなアイメイクに、背筋がピンと伸びるよう。新しい顔に変身して、次のショップへと移動しましょう。
「今日は1日がんばったな」「疲れた気分をリフレッシュしたい」、そんなときは、バスタイムに少々時間をかけて、自身を慈しんであげるのが正解です。同じくB1Fの「SABON(サボン)」には、毎日のお風呂を“特別なスパタイム”に変える、珠玉のバス・ボディケアが充実。
心地良い香りで満たされた店内に、ズラリと並ぶ製品たち。ハチミツやシロップみたいで、見ているだけでも楽しいけれど、サボンに来たからにはテイスティングをぜひ。
各店舗にはイスラエルストーンのウォーターサーバーが設置され、ボディソープなど“洗いもの”も試せるんですね。写真は新作の「Delicate Jasmine(デリケート・ジャスミン)」シリーズ(左からシャワーオイル 3,148円・500ml)、ボディスクラブ5,093円・600g、ボディジュレ4,167円・200ml、オー ドゥ サボン6,296円・80ml、ハンドクリーム1,667円・50ml)。その名の通り、繊細なジャスミンと植物や花々が織りなす、爽やかな香りのシリーズです。
サボンのアイコンでもある「ボディスクラブ」、植物オイルのベースに死海の塩をたっぷり閉じ込め、見た目はシャーベットのよう。肌触りがやわらかく、手の甲にのせてマッサージすると瞬時にとろけていきます。
死海の塩が十分なじんだところで、洗い流してみると…? 手元の透明感が増し、オイルの恵みでしっとりなめらかな質感に。仕上げに同じ香りの「ボディジュレ」を重ねると、みずみずしい潤いで満たされ、肌表面はシルキーに整います。
デリケート・ジャスミンの香りが重なり合って、ほのかに香り立つのも印象的。今回は手元のみに試しましたが、この一連のステップを全身で体験したら、疲れも吹き飛んでしまいそうです。
肌と心の緊張をゆるめたところで、次のショップへ。
“香り”は心にダイレクトに響き、目に見えないぶん、その人の雰囲気や印象を物語るものです。新たな香りとの出会いを求めるなら、2Fの「JO MALONE LONDON(ジョー マローン ロンドン)」へ。
店舗限定の香りも含め、全ラインナップが揃うGINZA SIX。心のおもむくままに1人で香りを試すもよし、個人的にはスタッフの方とのカウンセリングをおすすめします。ジョー マローンの特長の1つには、香り同士を重ねて自分のシグネチャーとなる香りをつくって世界を楽しむ“フレグランス コンバイニング”にあるからです。
香りこそ最も好みが反映されるもので、普段はウッディ系の辛口なフレグランスばかり身につけていた私。ジョー マローンでは「ウード&ベルガモット コロン インテンス」(21,500円・100ml)を愛用していると伝えると、コンバイニングに提案されたのは、「イングリッシュ ぺアー&フリージア コロン」(16,000円・100ml)でした。意外…!
なぜなら、洋ナシと花々が調和する、女性らしくフルーティな香りだから。自分では恐らく選ばないであろうこの香りを「ウード&ベルガモット」に重ねてみると…? あっ、瞬時に“抜け感”が増しました! 爽やかでいて奥行き感もある全く別の香りへと変貌し、新鮮な感動を覚えます。
テイスティングの合間には、使い方のアドバイスも。「スプレーするときは10cm以上離して、手首はこすり合わせないで下さい。繊細な香料がそのまま香り立ちます」。えっ、そうなんですか!? 手首をゴシゴシ、ついやりがちでした。普段とは違う香りをまとって気分を一新し、最後のショップへ。
“新しい自分”へのアップデートは、ファッション抜きにしては語れません。クローゼットには無難なモノトーンばかり並んでいたここ数年。「最近選ぶ服が制服化してたな」と反省しながら3Fの「alexanderwang(アレキサンダーワン)」へ。
中国系アメリカ人1世である彼のルーツとブランドが生まれたNYに改めて目を向け、昨年リブランディングを果たしたアレキサンダーワン。エスニックとスポーティなテイストが共存する、遊び心あふれる世界観が印象的です。スタッフの方にすすめて頂いたのは「wash&go」シリーズ。下に着た華奢なスカート(35,000円)、なんとこのまま自宅で洗えてしまうそう。忙しい現代女性には嬉しいシリーズですね。
カジュアルでありながら、体にやわらかく寄り添う優雅なシルエット、そしてサラリと軽やかな着心地は、さすがアレキサンダーワン。思えば初めて袖を通した時、この独特のしなやかな生地感にいたく感動して、ファンになってしまったのでした。緊張する仕事の場面でもスーツのような束縛感がなく“自分らしくいられる”気がするからです。
サマーシーズンでも厚手のスウエット生地を用いるのは、“最も美しいシルエットを叶える生地”を選択する、デザイナーのこだわりゆえ。独自の美意識を貫く一方で、近年は柔軟にファストファッションやスポーツブランドともコラボレートして、新たな顧客を獲得しているそうです。
今回改めて感動したのは、シューズ(73,000円)の履き心地。10cmのヒールでも安定感があり、そして羽のように軽い…! 「取材時に動きやすいから」という理由で、常にスニーカーを選んでいた自分に減点1です。デザイン性と機能性を両立したアレキサンダーワン、「常に新しい事に挑戦していく」というデザイナーの姿勢にも、心から共感したひとときでした。
年齢を重ねるほどに、そして日々忙しく過ごしている方ほど、定番のスタイルに落ち着くことも多いはず。GINZA SIXはそんな大人の女性が、“新しい自分”に出会える場所です。店内をぶらぶら歩く中で、思いがけない自分を発見する、そんな体験をぜひ楽しんで頂けたらと思います。
Text:Namiko Uno Photos:Mika Hirose Edit:Yuka Okada
Ginza is a district open to and accepting of new things while maintaining a respect for tradition. In this way, it’s evolved with the times. It’s occurred to me the character of this district may even resemble a person’s in certain ways. Typically, as we age, we need to make an effort to stay curious about new things, to adopt a flexible outlook accepting of change… Even as I write this, considering my own tendencies, I’m reminded how hard this is to put into practice. If your day-to-day style in terms of makeup, fashion, and so forth has been the same for a while, how about visiting GINZA SIX, where the distillation of Ginza’s “now” tends to be found? Stroll around the spacious interior and set your five senses free. In addition to enjoying some me time, you’re sure to make discoveries that lead to a new you.
If you’ve been doing your makeup in the same way for years, I recommend heading to Shu Uemura on the first belowground floor. In this GINZA SIX store, there’s always a trained makeup artist on hand to give you makeup lessons—but make reservations in advance.
For the mature woman, I’d recommend the Base Makeup Lesson (30 minutes for 3,000 yen; all prices listed before tax). To start with, your assistant will help you choose one of the 24 shades of the Unlimited Lasting Fluid (5,400 yen) that perfectly matches your skin color, an issue many women fret about.
This foundation is unique. After finding a perfect match for skin brightness, you can select from hues of that brightness ranging from pinkish to yellowish to produce just the impression you want to create. The difference between one hue and the next is subtle, but you’d be surprised how selecting one rather than another changes your look. One hue can add warmth to your complexion; another creates a cool vibe.
Today I choose a pinkish tone to create a cool look to go with my black top. I get some advice from a pro: “The trick is to start by applying a thin layer evenly across the entire face. Then, gently dab small amounts onto the cheeks, where color unevenness can be a concern.” Whether you’re a beginner or a makeup aficionado, discoveries are bound to follow once you know how much to apply and in what direction.
The assistant turns to me. “Since you’re here, why not try the 100 color palette?” Something available only at GINZA SIX. I open the thick heavy case in front of me, and a flood of dazzling colors overwhelms my eyes.
The palette (200,000 yen) is packed with 100 colors from Shu Uemura—known as the wizard of color. This GINZA SIX-exclusive premium product offers more than 20 shades of brown alone. This time I choose the special seasonal makeover in shades of mauve.
You can obtain a graceful complexion that reflects the Shu Uemura philosophy: Creating not just a beautiful foundation, but reproducing your skin’s natural beauty. Try eye makeup in styles you wouldn’t normally dare try; you’ll find yourself straighten up. With my face transformed, I move on to the next store.
When you’ve done a hard day’s work and you’re out looking for a little revitalization, the ideal course of action is to take your time in the bath and spoil yourself a little. SABON—also located on the first belowground floor—offers a full lineup of best quality bath and body-care products that transform daily baths into special spa time.
A pleasing fragrance fills the interior, and I see rows and rows of products, resembling bottles of honey or syrup. It’s delightful just to look—but if you’ve come to SABON, you’ll definitely want to do some testing.
Each SABON store features an Israeli stone water server, which you can use to test wash products like body soap. The photograph shows the new Delicate Jasmine series (from left: Shower Oil at 3,148 yen for 500 ml; Body Scrub at 5,093 yen for 600 g; Body Gelée at 4,167 yen for 200 ml; Eau de SABON at 6,296 yen for 80 ml; Hand Cream at 1,667 yen for 50 ml). As the name suggests, the series features refreshing fragrant products characterized by delicate jasmine and botanical and floral notes.
The Body Scrub, an iconic SABON product, features a botanical oil base and plenty of salt from the Dead Sea. It looks a bit like sherbet. It feels soft on the skin. Put a bit on the back of your hand and massage it in, and it melts away in an instant.
After carefully rubbing in the Dead Sea salt, what happens when you rinse it off? Your hands gain translucence. The oil lends a smooth and supple texture to your skin. Top it off with the Body Gelée, which has the same fragrance, to replenish your skin with moisture and leave it feeling silky smooth.
Adding another layer of the Delicate Jasmine scent strengthens the aroma somewhat, a change I make a mental note of as a distinct discovery. I only try it on my hands this time, but if you follow all the steps with your entire body, I’d expect your fatigue to vanish into thin air.
With both mind and skin soothed and relaxed, it’s off to the next shop.
Scents resonate directly with the mind. Invisible to the eye, they tell a story about a person’s character and the impression he or she leaves on others. If you’re looking to try out some new scents, I’d suggest heading to Jo Malone London on the second floor.
The entire range of fragrances is available at the GINZA SIX location, including ones sold only here. It’s great to take your time in sampling the scents on your own, but I’d personally recommend seeking advice from the staff. Jo Malone lets you step into the world of “Fragrance Combining”—layering scents one on top of another to create your own signature scent.
Scents are perhaps the most deeply personal of fashion choices. I’ve always gone for woody and dry fragrances. When I mention I love to use Jo Malone’s Oud & Bergamot Cologne Intense (21,500 yen for 100 ml), the staff recommends combining it with English Pear & Freesia Cologne (16,000 yen for 100 ml)—a surprising suggestion!
That’s because the latter is a feminine, fruity fragrance in which the scents of pears and flowers coexist in perfect harmony. I probably wouldn’t choose a fragrance like this on my own, but what about mixing it with the Oud & Bergamot? I find the combined scent instantly more sophisticated! Fresh emotions come over me; the scent is transformed into an invigorating and strikingly different fragrance, with a sense of depth.
Between testing sessions, I get some advice on how to use the products. “Spray from at least 10 cm away. For a delicate fragrance to emerge naturally, don’t rub your wrists together.” Really? I’ve never encountered such advice. I would begin rubbing my wrists together before I’m aware I’m doing so. Rejuvenated by a scent the likes of which I wouldn’t normally wear, I move on to the next and final shop.
You can’t update yourself to a new you without revamping your wardrobe. For the last few years, my closets have been filled with unadventurous, monotone articles. The clothes I’ve chosen tend to be uniforms, I muse to myself. And I head to Alexander Wang on the third floor.
Alexander Wang instituted a rebranding last year that essentially took a fresh look at his roots (he’s a first-generation Chinese American) and at New York, where the brand was born. The overall impression is the brand’s playful worldview, which combines ethnic and sporty motifs. The staff recommends the wash + go series. Apparently, I can wash the elegant skirt (35,000 yen) I’m wearing at home. It’s a wonderful series for busy modern women, isn’t it?
The skirt creates a graceful silhouette that’s casual, yet clings gently to the body. And the smooth and light feeling that comes over you when you wear is just what you’d expect from Alexander Wang. I remember the first time I tried it on; I was moved by the uniquely distinctive ductility of the fabric. I instantly became a fan. This skirt, I think, will let me remain true to myself, even under stressful work circumstances, without feeling constrained and constricted, as I would if I were wearing a suit.
The designer is picky and opts for a thick sweatshirt material even for the summer season, selecting a fabric that creates the most beautiful silhouette. He’s maintained his particular sense of beauty. In recent years, he’s been flexible about collaborating with fast-fashion and sportswear brands, which has apparently helped the brand attract new customers.
What I’m impressed with this time around is how the shoes (73,000 yen) feel on my feet. Even on the 10 cm heels, I feel steady. And, they’re as light as a feather! Lately, I’ve gone for sneakers when I’m out doing research simply because they’re easy to move around in, which I realize loses me points in the style department. Alexander Wang offers both design esthetics and functionality. The designer’s attitude of always taking on new challenges really resonates with me on this visit.
As we get older and as our days get busier, we often settle into fixed styles. Yet GINZA SIX is a place where mature women set in such patterns can discover new versions of themselves. I highly recommend taking the time to take an enjoyable walk around the mall. You’ll uncover facets of yourself you didn’t know were there.
Text:Namiko Uno Photos:Mika Hirose Edit:Yuka Okada
宇野 ナミコ
美容ライター。女性誌の美容班アシスタントを経て独立。マリ・クレールやFIGARO.jpなど、女性誌やWEB、広告分野で美容の記事を執筆中。スキンケアからメイクアップ美容医療まで幅広い分野を担当し、丹念な取材を元にした記事に定評がある。
@cosmeブログ「宇野ナミコの寄り道Beauty」
https://www.cosme.net/beautist/myblog/1328?pageType=postall