GINZA SIX EDITORS
ファッション、ジュエリー&ウォッチ、ライフスタイル、ビューティ、フード…
各ジャンルに精通する個性豊かなエディターたちが、GINZA SIXをぶらぶらと
歩いて見つけた楽しみ方を綴ります。
GINZA SIXでフラリとミラノ気分 In the Mood for Milan at GINZA SIX
天野 志穂
GINZA SIX EDITORS Vol.89
元来ミーハーな性格ゆえ、さらにはエディターという職業柄、新しいショップができたと聞けば見に行かずにはいられない性分。大人になってだいぶそんなミーハー心は落ち着いてきたものの、一昨年GINZA SIXができたと聞き、ロンドンから一時帰国中に思わずチェックしに出かけたのは言うまでもありません。
本帰国後は、銀座で用事があるとフラリ。打ち合わせの合間に時間が空くとフラリ。パウダールームを使いたくてフラリ。なんとGINZA SIXの使い勝手のいいこと!
そして今回も「MSGM(エムエスジーエム)」が3Fにオープンしたということで、またフラリ。
クリエイティブ・ディレクター、マッシモ・ジョルジェッティが手がける「MSGM(エムエスジーエム)」は今年でデビュー10周年。老舗メゾンが多いイタリアのモード界において、ミラノコレクションに初登場したときのフレッシュで鮮烈なインパクトたるや。やっと若手が出てきたと、当時大評判でした。
ショップは本国同様に、シルバーとイエローが基調。そこにマッシモらしいパンチの効いたアイテムがディスプレイされ、つい目だけでなく手も止まります。はい、ウィンドウショッピング大好きなんです。
もーーーーっ、たまらなくないですか? このフーディー(51,000円 ※以下全て税抜価格)。猫ちゃんの目からビームですよ、ビーム!! こういう遊び心が楽しくて、うれしくて。
「MSGM」の服ってデザインはユニークだけど、実は着るとシルエットがとてもきれいだし、計算されているんです。トレンチコートの袖部分がMA-1になっているこのコート(136,000円)は、ボリューム感が絶妙。そして個性があるぶん、おしゃれ度も確実にあげてくれる頼もしさ。
バッグも実は狙い目。なぜなら、あまり人とカブらないから!というのは冗談で(でも天邪鬼な私にとっては大事なポイント)、プレイフルなのに実力派。フラップがMシェイプになったバッグ(100,000円)は、キャッチーなカラーと配線ケーブルのチャームがなんともニクい!
ウィメンズだけでなく、メンズとキッズの展開があるのもGINZA SIX店の魅力。メンズはサイズを選べばユニセックスで着られるデザインも多く、キッズはギフトにも喜ばれそう。フルラインナップ揃うので「MSGM」の世界観を満喫できます。
ちょっとひと息つきたいときは同じく3Fにある「Café Cova Milano(カフェ コヴァ ミラノ)」へ。ここは1817年創業のミラノ屈指の老舗カフェ。エレガントなムードは本国そのまま。
初めてミラノへ行ったのは大学時代。そのときはあまりに敷居が高く感じられ、入れずじまい。そして、編集者時代の初の海外出張もミラノでした。おしゃれなミラネーゼをスナップするためモンテナポレオーネ界隈で取材をしていたとき、格好いいマダムやダンディなおじさまが立ち寄っていたのがカフェ コヴァ。コーナーにある優雅な佇まいの店に足を踏み入れたときは感動したなぁ…とこの写真を見て古い思い出が蘇ってしまいました。
コーヒーとスイーツという印象が強いのですが、オールデイダイニングとして利用するのがおすすめだと聞いてさっそく早めのランチ。パスタやサンドウィッチメニューもあり、なかでも一番人気はボリュームたっぷりのサラダだとか。ミラノ本店と同じ味わい、スタイルを踏襲していて、サラダのメニュー名はすべて音楽家の名前。見た目にも美しいこのサラダは「VIVALDI」(2,200円)。オリジナルのオリーブオイルとバルサミコビネガーの香りも高く口福。
あづま通りを見下ろす窓際のテーブルは開放感もあって気持ちよく、何時間でもいられそう…あ、許されるならですが。しかも、ランチタイム以外でも、ここへ来ればいつだって軽食が食べられるなんて、ケセラセラなマイペース派にはありがたいことこの上ない。贅沢ですよねぇ、好きなときにフラリと寄って、美味しいものと丁寧なサービスが楽しめるって。
食後には、好きなコーヒー(私はホイップクリームが乗せられたシグネチャーの「カフェ ヴィエノワ」)とプラリネ、ミニペストリー、クッキーがセットになった「カフェ グルマン」(2,000円)を。ミニペストリーはショーケースから好きなものを選べます。甘党ではないので、このくらいのプチサイズが本当にちょうどいい。
他にも気になるメニューを備忘録のために。オリジナルカップでいただくポットサービスのコーヒー(1,200円)は、たっぷり2杯分入っていて大満足。お土産に重宝しそうなチョコの詰め合わせや、オリジナルのバルサミコも購入可能だそう。まだ日が高かったので叶わなかったアペリティーボ。お得なセット(2,000円〜)があるとか。次回は絶対に夕方に訪れて、ミラネーゼ気分でアペリティーボしてやる!と心に誓うのでした。
これまた同じく3Fにある、これまたイタリア発信の「N°21(ヌメロ ヴェントゥーノ)」で、さらなるウィンドウショッピングを。デザイナーのアレッサンドロ・デラクアは、センシュアルなフェミニニティがお得意。「MSGM」から「N°21」まで、テイストの幅の広さ、多様性はイタリアブランドの魅力のひとつだと常々思う。
本当は「N°21」の十八番である繊細なレースのドレスとか着たい! 着たいけど、似合わない。でも、どこでも好きなものを見つける自信はあります。この大胆なアンカーモチーフのカーディガン(89,000円)とか。
モヘアのボーダーニット(65,000円)も大好物。あえて粗く編んで透け感が出るように仕上げているところがいい。デニムでラフに合わせても、ほどよくフェミニンなコーディネートになるだろうなぁ。
ウィンドウに飾ってあった星モチーフのコスチュームジュエリー(23,000円)も、キラキラしていて可愛い。「N°21」ではあまりアクセサリーに注目していなかったけど、反省します。
ビッグサイズのブランケット調のコート(258,000円)は、連れて帰れるものなら本当に連れて帰りたいと思った一着。ネイビー×赤のバイカラーといい、軽さといい、そしてこのフォルム。いやぁ、刺さりまくりです。どうしよう、脱ぎたくない。
トルソーの着ているドットのロングスカートもざっくりニットと合わせて、と「N°21」にいる間中、妄想コーディネートが止まりません! ウィンドウショッピング、ウィンドウショッピングと呪文のように唱え、なんとか自制心が打ち勝ったけど、かなりギリギリ。
近寄ったら危険なのに、ついつい足が向いてしまうGINZA SIX。
私にとっては、少しの時間でも脳内トリップできる場所なのかも。今回はミラノ気分だったけれど、次はさてどうしよう? 考えるだけでワクワクしてきちゃう。だから“フラリ”はやめられません。
Text: Shiho Amano Photos: Michika Mochizuki Edit: Yuka Okada (edit81)
I’m a fad-follower at heart, plus I work as an editor, so when I hear about a new store, I can’t help but go see it. As an adult, my fad-following tendencies have faded somewhat, but when I heard two years ago about the opening of GINZA SIX, I of course went to check it out, even though I was only home from London temporarily.
I’m now back living in Japan. I stop in whenever something brings me to Ginza. If I have a little time between meetings, I’m there. If I need to use the powder room, I’m there. GINZA SIX is incredibly user-friendly!
MSGM opened recently on the third floor, so, today, that’s where I am.
Headed by creative director Massimo Giorgetti, MSGM debuted ten years ago. High fashion in Italy is associated with many long-standing maisons, so the brand made a striking impact when it first arrived on the scene at Milan Fashion Week. The long-awaited emergence of such a young, talented designer was greeted with much fanfare.
Just like the brand’s stores in Italy, the interior features silver and yellow throughout. On display are the punchy items Giorgetti is known for—I can’t stop looking, can’t stop browsing. You guessed it: I love window shopping.
Oh my goodness, this hoodie (51,000 yen; all prices listed before tax) is irresistible! I see laser beams shooting from the cat’s eyes! Laser beams! I love the whimsy—it’s happy and fun.
It’s not just that MSGM clothes have unique designs. When worn, they create beautiful silhouettes, a calculated effect. This trench coat with MA-1 sleeves (136,000 yen) has just the right volume. Plus, it’s brimming with personality, so it’s guaranteed to lift your style quotient.
Actually, the brand’s bags are my true target—because people aren’t likely to have one! I’m joking here, although this is an important consideration for a contrarian like me. The bags are playful, but they’re also the real deal. This bag, with the M-shaped flap (100,000 yen)—the catchy color and cable charm couldn’t be more perfect.
What’s great about the GINZA SIX store is that it carries not just women’s, but men’s and kids’ lines. A lot of the men’s clothes are effectively unisex in design, if you choose the right size, and the kids clothes make great gifts. There’s a full lineup, so you can enjoy the MSGM world end-to-end.
Time to take a breather. I head to Café Cova Milano, also on the third floor. This famous Milan café was founded in 1817, and its elegant air is straight from the homeland.
My first trip to Milan was when I was in college. I felt too intimidated at the time to go in and sit down at this café. My first overseas trip as an editor was also to Milan. My assignment was in Via Monte Napoleone, taking snapshots of fashionable Milanese, and Café Cova was where all the stylish ladies and gentlemen would go. I was so excited to step into this elegant café on the corner—looking at this old photo brings back memories.
The café is probably better known for its coffee and sweets, but someone recommended the restaurant fare to me, which is served all day, so I went right away for an early lunch. There’s a pasta menu, and there’s a sandwich menu. The most popular item on the menu is the large salad. The flavors are the same as the flagship in Milan. So is the general style—the salads are all named after famous musicians. This salad, the Vivaldi (2,200 yen), is beautifully presented. The original olive oil and balsamic vinegar dressing is highly aromatic; it makes my mouth happy.
My table with a window overlooking Azuma street is open and pleasant; I could spend hours here…if they’d let me. And you don’t have to come at lunchtime. Light meal items are served all day. As someone who operates at her own pace—que sera sera—nothing could be better. It’s such a luxury to be able to come at any time and enjoy this delicious food and great service.
After eating, I order the Café Gourmand set (2,000 yen): my favorite coffee (the café’s signature Café Viennois topped with whipped cream), a praline, pastry, and cookies included. You can choose one of the mini-pastries from the showcase. I don’t have much of a sweet tooth, so the small sizes are just right for me.
Other things on the menu look good as well, so I jot them down in my notebook. Coffee served in the café’s original cup straight from the pot (1,200 yen) is two full cups’ worth, and so completely satisfying. You can also buy assorted chocolates and the café’s balsamic vinegar, both of which would make great gifts or souvenirs. The sun is still high in the sky, so I skipped the aperitivo, but the reasonable drink combos start at 2,000 yen. Next time, I promise myself I’m coming at sundown to enjoy an aperitivo like a true Milanese!
N°21 is also on the third floor and also hails from Italy. Time for more window shopping! Designer Alessandro dell’Acqua’s forte is sensual femininity. From MSGM to N°21—quite a broad range of tastes; diversity, I’m constantly thinking, is one of the appeals of Italian brands.
Truly, dresses with delicate lace are N°21’s specialty. I really want to try one on. I do, but I don’t look good in them. But I’m always confident I’ll find something I like, no matter where I am—like this cardigan with a large anchor motif (89,000 yen).
I also love this striped mohair knit (65,000 yen). I especially like the see-through quality that emerges from the coarse knit. Even paired roughly with denim, it adds a nice touch of femininity to the look.
This costume jewelry with a star motif (23,000 yen), which was displayed in the window, is also sparkly and cute. I hadn’t looked too closely at N°21’s jewelry before, but I will now.
This big-sized, blanket-like coat (258,000 yen) is one piece I’d want to bring home with me, if I could. The navy and red high-contrast colors are great; the lightness is great; and the shape! Oh, this hurts! I don’t want to take it off.
This long, dotted skirt worn by the mannequin paired with that coarse knit—I can’t stopping dreaming when I’m at N°21. I’m window shopping. I’m window shopping. I recite this as a counterspell, and somehow overcome the temptation, but the effects, if any, are modest.
It’s dangerous the closer I get, but I still go all the way to GINZA SIX. It’s a place where I can take a long trip in my mind, even if I only have a little time. I was in the mood for Milan this time—next time, who knows? Just thinking about it is an inspiration. Wandering is something I’ll never give up.
Text: Shiho Amano Photos: Michika Mochizuki Edit: Yuka Okada (edit81)
天野 志穂
エディター。1973年生まれ。神奈川県出身。大学卒業後、婦人画報社(現ハースト婦人画報社)に入社。「Vingtaine」編集部を経て「ELLE Japon」編集部へ。2013年に渡英し、フリーランスに。2018年帰国後、女性ファション誌を中心に活動中。
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