GINZA SIX EDITORS
ファッション、ジュエリー&ウォッチ、ライフスタイル、ビューティ、フード…
各ジャンルに精通する個性豊かなエディターたちが、GINZA SIXをぶらぶらと
歩いて見つけた楽しみ方を綴ります。
テーマや目的なく訪ねたって、GINZA SIXは楽しい The Delights of an Aimless Visit to GINZA
江部 寿貴
GINZA SIX EDITORS Vol.55
子供の頃、「日曜日に家族で銀座へ行く」は、うれしいイベントで、ほかの繁華街に行った記憶は残っているけれど、銀座ほどの特別感はなかった。なんでだろう。歩行者天国のせいかな。「悪いことをしたら地獄に。良い子だったら……」なんて安易な躾言葉で「天国」というネーミングに幸福を感じてたのか、それとも普段クルマが往来する大通りを歩行者が闊歩する「銀ブラ」の光景が衝撃的だったのか、もう覚えていない。
そんな僕の銀ブラは、有楽町駅を降りて数寄屋橋交差点を渡って、晴海通りを歩いて天賞堂の鉄道模型ディスプレイを眺めるところから始まっていた。そして、その天国が横断する銀座4丁目交差点を左に行くか、右に行くかで、いつもワクワクしてたなぁ。あれからずいぶん時間が経ったけれど、意外と鮮明に残っていた幼少期の記憶を思い出しつつ、足を右へ向け、ここ数年でいちばんの銀座の街の話題となった広大な商業施設、GINZA SIXをブラブラしてみた。
数々のハイブランドが並ぶ1階からエスカレーターに乗り、5階のザ・ノース・フェイス アンリミテッドへ。僕は、特別な予定がない限り海へサーフィンに行くか、冬は雪山へ行くことが休日のルーティンになっていて、アウトドアウェアは欠かせないワードローブなのだ。その代名詞、ザ・ノース・フェイスはよく着ている大好きなブランド。ほかのアウトドアブランドよりもデザインがクールで街着としても使えて、平日と休日の境目のないようなルーズな格好という自分のスタイルに都合がいいのも、大きな声では言えないけれど好きな理由だ。
例えば、高い耐水透湿性を持つハイベント素材を使った「ライトニングコート」(¥28,000 ※以下全て税抜価格)なんて象徴的。驚くほど薄くて軽くコンパクトに持ち運べるから、アウトドアライフで最強のレインコートになる。そして、ファッション好きなら絶対に目を引くモッズコート型で、しかもトレンド感のあるビッグサイズだから、普段着としてTシャツやスーツに合わせれば今っぽく格好良くもなれる。機能的でオシャレ。TPO不問で、着回し力も高い。あまりにも便利で奥さまやパートナーに拝借される恐れも。ユニセックスデザインで、サイズ設定も豊富だから、2枚買いするのもあり!?
そのほかにも、エクストリームな環境で使うための叡智を結集させた服やギアが並べられていて、トロリーバッグとボタンダウンシャツが気になった。
トロリーバッグ(¥40,000)は、海外ロケに同行するスタイリストが使っていて気になっていたもの。試してみたら、とにかく軽くてホイールが滑らか。収納を考えた荷室のしつらえも最高。そして見た目が格好いい。これを持って空港にいたら「俺、結構アウトドアに精通していて、旅慣れてるんすよ。フッフッフッ」。そんな雰囲気が出せるんだろうな、なんて妄想を。
シャツ(¥20,000)はGINZA SIX店限定アイテムとのこと。どこからどう見ても綿製のオックスフォード生地と思いきや、ナイロンを混紡した機能素材でシワになりづらく洗濯後に乾きが早いそうで、何枚か用意しておくと日常から出張まで、あらゆるシーンで使えそう。
このように、郊外と都市の境界を取り払った「使える」ワードローブが揃っていて、デュアルライフやワークスタイルの多様化といった新しい生活様式で頼もしい相棒となってくれそう。そういう品が銀座の最先端の商業施設に並ぶことは、とても意味があることだと思うのだ。
そして2軒目は、同じく5階にあるデンハムへ。僕が在籍する編集部「オーシャンズ」誌上でもたびたび紹介しているプレミアムデニムブランドで、GINZA SIXの数あるショップの中でここの内装がいちばん好きと断言できる。ひと言で例えるなら「デニムのテーマパーク」。まず、ブランドが掲げるメッセージ「FROM VIRGIN TO VINTAGE」を表すデニムの「洗い場」と「乾燥室」に注目を。購入したデニムを好きなときに何度でもウォッシュ&ドライしてデニムを育ててくれるうれしい無料サービスがあるのだが、その作業工程を工場の社会科見学や商店街の焼き鳥店の実演販売のように、誰でも見物できるのが面白いところ。そして、店内中に置かれた無数のヴィンテージフィギュアやサインボードも圧巻だ。見る人によってはガラクタかもしれないけれど(苦笑)。
さらに、ショップ奥にあるキッズウェアとキッズスペースの充実も見逃せない。三角屋根のテントの中にあるキッズ専用フィッティングルームなんて、とてもチャーミングだ。その横にカフェもあって、専門店に負けない味のドリップコーヒーやエスプレッソが楽しめるのもいい。そして、このカフェのカップを使ったちょっとしたドッキリがショップ内に仕掛けられていて……(その真相は実際に店に足を運んでみてください)。
このように、ただ「服を買う店」ではない、憩えて集えて楽しめる空間になっていて、これは、自宅でポチッの味気ない通販じゃ味わえない、ちょっとしたエンターテイメントだと僕は思うのだ。
あちこちをブラブラして小腹が空いたら地下の食品売り場に。これは「日曜日に家族で銀座へ」のお約束でもあったので、本能的に地下2階のフーズフロアへ。日本全国の美味いもの、立ち飲みできる店、デキる編集者の必須項目「いい手土産」まで勢揃い。そんななか、ここのフルーツは逸品だと子供の頃に親に教えられていたからか、「銀座千疋屋」の三文字に無条件に反応してしまいパティスリー銀座千疋屋へ。
ここは、銀座千疋屋の目利きによるフルーツを使ったケーキをはじめとするスイーツ専門店なのだけれど、どれもこれも美味しそうで目移り具合がとんでもないことになるので、注意されたし。季節のケーキやフルーツサンドなど、まさに甘い誘惑だらけのなか、一風変わった2つの「甘いやつ」をピックアップしてみた。
ひとつは「UHA 味覚糖コロロ」とコラボしたグミ「銀座千疋屋プレミアムココロ」(¥600)。「あぁ、グミね。コンビニでも買えるやつね」と、三流な前フリをしてから、こいつを口に放り込んでひと噛みしたら最後。ほっぺがギュッと痛くなるほどの旨味に襲われるので、ここも注意を。特に銀座千疋屋を象徴するマスクメロン味がおすすめ。
もうひとつが、いちごのチョコレート(¥1,500)。フリーズドライさせたいちごにホワイトチョコレートを染み込ませたもので、こちらもひと噛みめの意外な歯ごたえでノックアウトされる。やはり注意を。
でも、僕はどれを食べても結局「おいし〜」の言葉しか出かったので、生涯食レポの仕事は来ないだろうなぁ。
エディターだったら、ちゃんとテーマ設定をして、それに従った店選びをして、理路整然とした文章を書かなければいけないのに、なんだか脈絡なく店を選んでしまったな。そう反芻しつつも、煩悩の赴くままに館内を巡っても、必ず素敵な出会いや欲しいモノやサービス、楽しい空間がある多様性がGINZA SIXの魅力なのだ、と都合よく解釈して、ブラブラ終了。皆さんもこのお買い物天国をブラブラしてみると、
Text:Toshiki Ebe Photos:Shohei Saito Exit:Yuka Okada
When I was child, going to Ginza on Sunday with my family was a happy event. I remember going to other shopping districts, too, but nothing felt like Ginza. Why was this? Was it because Ginza was a pedestrian paradise, with vehicles forbidden to take to its streets on the weekends? Perhaps I just associated the use of the word paradise in the description with happiness, as in: naughty children go to hell, while good children go to… Or maybe it was the sight of all the pedestrians out and about on their Ginza strolls on a wide avenue where normally cars are passing by. I really can’t remember now.
Our Ginza stroll would begin when we alighted at Yurakucho Station. We would cross the Sukiyabashi intersection, walk along Harumi Street, and perhaps inspect the model railway on display in the Tenshodo store. Then, we’d turn left or right at the Ginza 4-chome intersection through which the pedestrianized zone passes. I would look forward with excitement to learning which direction we would take. Much time has passed since then, but the memories remain surprisingly fresh. As I recall them, I head to the right in the direction of the huge GINZA SIX shopping complex, the most talked about place in Ginza these past few years.
From the first floor filled with numerous high-end stores, I take the elevator up to The North Face Unlimited on the fifth floor. If I have nothing scheduled, my routine is to go to the beach to surf or, in the winter, to head up to the snowy mountains. So outdoor wear has always been a fixture in my wardrobe. The North Face is synonymous with outdoor wear. It’s one of my favorite brands and one I wear often. The designs tend to be more sophisticated than other outdoor brands—designs you can also wear about town. Another reason I like the brand, though I say this in quieter tones, is that it fits my own personal style, which is characterized by loose-fitting garments and a lack of distinction between weekdays and days off.
The Lightning Coat, for example, which is made of Hyvent, a material that offers high water resistance and moisture permeability (28,000 yen; all prices listed before tax), is symbolic of the brand. It’s remarkably thin, light, and compact, so it’s easy to carry, which makes it the ideal raincoat for outdoor life. If you’re a fashion aficionado, your eyes will be drawn to the styling, which recalls a mod coat. And because the fit is generous, a trendy look right now, you can combine it with the t-shirts and suits you normally wear to make yourself look stylish in an up-to-date way. The look is functional, yet chic. You can mix and match it with various other items to suit the TPO (time, place, and occasion). It’s so convenient you might even find your wife or partner borrowing it. The design is unisex, and it’s offered in a wide range of sizes. Perhaps you should even buy two?!?
Besides the Lightning Coat, there’s a wide range of high-tech clothing and gear for use in extreme environments. I especially like the trolley bag and button-down shirts.
The trolley bag (40,000 yen) has a special appeal for me because a stylist who went with me on an overseas trip happened to be using one. In lifting it, I’m struck by how light it is and how smooth the wheels are. The arrangement of the interior, clearly designed with storage in mind, is second to none. It also looks really cool. I’m lost in delusion for a moment, considering the possibility that if I took this to the airport, I’d give the impression of an inveterate outdoor type who also happens to travel a lot.
Apparently, the shirts (20,000 yen) are available only at GINZA SIX. Whichever way you look at them, they look as they’re made of cotton Oxford shirt fabric. In fact, they’re made of a high-performance material that contains nylon. They resist creasing and dry quickly. If I buy several, I’ll be able to wear them in every situation—on an everyday basis or when I travel for work.
In this way, I think kitting out a wardrobe with items that are functional because they strip away the boundaries between urban and rural will provide strong support for new lifestyles characterized by dual lives, or the growing diversity of work styles. I think it’s significant that so many of these products are available in Ginza’s most advanced commercial facility.
The second store I visit is DENHAM, also located on the fifth floor. This is a premium denim brand often featured in the pages of Oceans magazine, where I work in the editorial department. I can safely say that of all the stores in GINZA SIX, this one has my favorite interior. Put simply, it’s a denim theme park. The first points of interest are the denim washing bath and drying room, from which the brand message FROM VIRGIN TO VINTAGE comes. This free service allows customers to come in and have denim goods they’ve purchased washed and dried as many times as they like, whenever they like. What’s great about it is that anyone can watch the process. It’s kind of like going on a school excursion to a factory or watching your chicken being grilled at a yakitori shop. And while the less informed might dismiss them as random junk, the numerous vintage figures and signboards displayed around the store are also an impressive sight.
You won’t want to miss the kidswear and the kids play area at the back of the store. The teepee tent in the middle serves as a fitting room just for kids, a really charming feature. Next to it is a café, which serves drip coffee and espresso as good as any served in a proper coffee shop. Certain gimmicks around the store feature the coffee cups—but you’ll have to come to the store yourself to find out what they are!
So this is more than just a store where you buy clothes. It’s a space where you can relax, socialize and have fun. It provides diversion you can’t get sitting at home with the tedium of online shopping.
Having walked around quite a bit, I’m feeling peckish. I head down to the basement food floor. As was my family’s rule when I visited Ginza on Sundays as a child, I instinctively move toward the food floor on the second belowground floor. Here you’ll find stalls where you can find delicious food from all over Japan, or you can savor food and beverages while standing up. There’s also a huge choice of souvenir gift items, which are essential purchases for an upstanding editor like me. From all these stalls, I make my way to Patisserie Ginza Sembikiya, drawn there as if magnetized as soon as I see the sign. I think it’s because, when I was small, my parents used to tell me the fruit sold here was of an unmatched quality.
It’s a specialist sweet store that’s especially famous for cakes containing fruit carefully selected by Ginza Sembikiya. They all look so delicious. I will give you a forewarning: your eyes won’t stop flitting from one to another. In the end, submitting to the power of sweetness, I pick two unusual sweet items despite every temptation from seasonal cakes to fruit sandwiches.
The available edibles include gummi sweets produced in collaboration with UHA Mikakuto cororo, called Ginza Sembikiya Premium cororo (600 yen). Thinking, Oh, they’re just gummies, no different from what convenience stores sell, I almost end up being an amateur ignoring the true value. Once you toss one into your mouth and start chewing, there’s no turning back. You’re overcome by a delicious flavor that almost makes your cheeks hurt. Consider yourself forewarned! I especially recommend the musk melon flavor, a fruit and flavor symbolic of Ginza Sembikiya.
The other ones are strawberry chocolates (1,500 yen), or white chocolate infused into freeze-dried strawberries. Once again, a single bite produces an unusual chewy sensation that almost knocks you out. Again, take care!
Yet trying them all, the only word I can muster in the end is delicious. I’ll probably never get any more work reporting on food for the rest of my life…
If you’re an editor, you have to choose a topic, select stores relevant to the topic, and then write something articulate. But I’ve chosen my stores with no real logical connection. As I ponder this, I end my journey by settling on a convenient rationale for my behavior: The appeal of GINZA SIX lies in its diversity, a diversity that gives visitors the opportunity to make wonderful discoveries, find the products they want, and delight in superb service and lovely spaces—even for those simply wandering about without specific purpose. If you find yourself wandering around this retail heaven, you’ll fall in love before you know it’s happened.
Text: Toshiki Ebe Photos: Shohei Saito Exit: Yuka Okada
江部 寿貴
「オーシャンズ」副編集長。1977年生まれ、東京下町出身。早稲田大学卒業後、株式会社世界文化社へ入社。「メンズEX」「Begin」勤務の後、2005年退社。同年、創刊メンバーの1人として「オーシャンズ」編集部に参画。2010年より現職。
Instagram GINZASIX_OFFICIALにて配信中