GINZA SIX EDITORS
ファッション、ジュエリー&ウォッチ、ライフスタイル、ビューティ、フード…
各ジャンルに精通する個性豊かなエディターたちが、GINZA SIXをぶらぶらと
歩いて見つけた楽しみ方を綴ります。
男のファッション小物探しなら、この4店に行けば間違いなし! Four Can’t-Miss Men’s Fashion Accessory Stores
高橋 一史
GINZA SIX EDITORS Vol.46
日々お忙しい皆さんにとって、ワードローブを充実させる買い物タイムは、短く限られた時間ですよね。「ゆっくりと店を探索してショッピング」なんて、そうそうできないことは、いつも暇な(暇なのか?)ファッションエディターの私でも重々承知しております。
ならば! 「ここに行けばいいモノに出会える」と断言できる店を、私が皆さんの代わりに下調べすればいいじゃないですか。ジャンルは、靴、バッグ、帽子などのファッション小物。イメージした人は、「カジュアルな服装が好きな、男性ビジネスパーソン」。使って心楽しく、他人からも「それいいですね」と言われ、お値段にも納得がいくスグレモノの店とアイテムをどうぞご覧あれ~。
まずは靴から見ていきましょう。必ず訪れたいのが、「パラブーツ」です。
なぜ、パラブーツが現在大人気なのでしょうか(雑誌編集者やスタイリストがこぞって履いてる)。その答えは「ワークシューズに限りなく近い、実用的な高級革靴だから」。日本男子が昔から好きなカジュアルトラッドと相性がよく、「スニーカーじゃラフすぎる」って人の足元にもぴったりで、仕事用のビズカジにも使える、応用自在な靴なのです。
一目でパラブーツと分かる個性があるのも、実はスゴイこと。主にフランスの伝統的な製法でつくられ、革素材もタフで、雨水の侵入に強いのも自慢です。ゴムソールのすり減りにくさも、全世界トップレベルの実力。クッション性も良好で、歩き疲れはごくわずか。
様々なモデルがある中で、特に人気が高いのが、Uチップシューズの「シャンボード」。「もう持ってるよ」って人は、よりスタイリッシュな新定番のこちらはいかが?(下写真)
「アヴィニョン」は、フォルムがすっきりとシャープ。スーツ姿にぴったりです。履き入れ口が狭く、足首がしっかりとホールドされるため、歩きやすいことも大きな特長。
左の3足が伝統的なシャンボード。右の3足がアヴィニョン。(各¥65,000 ※以下全て税抜価格)
さらに真夏に休日を過ごすときは……、
レザーサンダル(各¥34,000)で決まり!
「今年もこのサンダルがよく売れてますね」とは、パラブーツPRの生駒 智さんのコメント。
生駒さんとは、
写真右の「ジュンヤ ワタナベ・コム デ ギャルソン・マン」のジャケットをカッコよく着こなしている人。左のド派手な縞模様の男は、すみません……私です。右手は、手袋じゃないです、靴磨き用のミトン(¥4,000)です。
東京にあるパラブーツの直営店は、表参道の青山店と、この銀座店の2店舗のみ。ここはさらに、女性用の品揃えが充実。カップルで訪れても、気分が盛り上がりますよ。
では続きまして、「頑丈で実用的」つながりでご紹介するのが、同じ5階でオリジナルバッグを展開する「ブリーフィング」。
ブリーフィングは男性が子供の頃から好きな「アウトドアやミリタリーのスピリット」をビジネスシーンに持ち込める、数少ないバッグブランドの一つだと思います。屈強な素材が使われ、ディテールも実用性重視ながら、バッグ全体の佇まいは都会的。
細部に至るまで丁寧につくられ、値段以上の高級感があるんですよね。デザイン性の高さも、特筆すべきポイント。ハイセンスなファッションのセレクトショップでの取り扱いが多いのもうなずけます。
この店にやってくるファンの間で評判なのが、メイド・イン・USAのバリスティックナイロンのシリーズ。
大きさやディテールのわずかな違いで取り揃えるのが、ブリーフィングの心意気です(彼らの本気度がお分かりかと)。どれも手下げ、ショルダー、背負いなど、変幻自在に使い方を変えられます。
ビジネスバッグの中で、現在人気が高いのがこれ(先ほどの写真の、棚上段の中央 ¥56,000)。これには電車の車内で膝乗せしたとき、横に座る人にぶつからないように、横幅を42cmにしたという工夫が! 使ってこそ良さを実感できる、アイディアのあるプロダクトです。
バリスティックナイロンのヘルメットバッグ(¥42,000)の美しさったら! お子さまには似合わない、大人ならではの光沢感をお楽しみください。
MADE IN USAシリーズとは異なりますが、手をサクッと差し込んでホールドできる、ベルトつきのマルチケース(¥9,000)もカッコいい。ビジネスパーソンはバッグ・イン・バッグとしてPCや小物入れに使い、ビジネスランチなどのときに持ち歩くのはいかがでしょう?
「どーする? 買うか!?」な、サコッシュ(税込¥8,500)。取材ノートやペン、スマホ、ミラーレス一眼カメラが入る大きさ。しかもサコッシュは、旬のトレンドアイテムでもあります。うん……ひとまず我慢する(今日のところは)。
続いてご紹介するのは、4階の「テアトル アッシュ・ペー・フランス」。レディス中心の小物セレクトショップなのですが、男性も行ってみるべき!
アッシュ・ペー・フランスは、アクセサリーとファッション小物を中心に輸入代理を手がけ、さまざまなテイストの店を展開しています。女性向けの店が多いため、男性にはあまり馴染みがないかもしれません。ですがこの店には、見逃すにはもったいない、知る人ぞ知るバッグがあります。
それがフランスのブランド、「ジャック・ル・コー」。男女兼用で使えるデザイナーズバッグで、シンプルかつ高品位。ビジネスパーソンが上質なスーツでビシッと決めたとき、個性をアピールするのにまたとない小道具になるんです!
メンズ雑誌にはあまり登場しない、レアなブランドです。こんなに洒落てるのに! 男性にもよく似合うのに! 私なんぞは、10個も持ってるのに !(ええ、バカです、バカですとも)(左のカモフラージュバッグ ¥125,000、他3点全て¥130,000)
このモデルが、誕生から今年で20周年を迎えた「リスボン」。ジャック・ル・コーを代表する傑作です。シーズンごとに、素材や色が異なる新作が登場。ポケットの配置も絶妙で、実に使いやすく。床置きして自立するのも男性には嬉しいですよね。それなりのお値段しちゃいますが、定番ですし、「高級バッグを一個はほしい」とお考えなら、候補の一つにしてみては?
ダイビングスーツの素材を使い、レザーストラップと組ませたスリムバックパック(¥130,000)。左右にセパレートしたストラップの中央をファスナーで留めると、ワンショルダーバッグに早変り。
それでは、「男が選ぶ男のための、GINZA SIX厳選4店」も、残すところあと1店です。これ一つで服装がおしゃれに早変わりする帽子がずらりと並ぶ、4階の「CA4LA」です。
店名であり、オリジナル帽子のブランド名でもある「CA4LA」の読み方をご存知ない人もいますよね? 「カシラ」です。「シーエーよんエルエー」ではございません。
帽子も靴やバッグと同様に、便利な実用の道具です。日差しよけや小雨よけになりますし、風が強い日でも髪型の乱れを気にせずに行動できます。おしゃれ度も一気にアップしますし、被り慣れたら手放せないファッション小物なのです。
さて、日本ブランドのCA4LAは帽子界の有名ブランドですが、ここでちょっとウンチクをご披露。帽子のネームに書かれた品番のアルファベットが、実はデザインした人の名前なんです!
ネームの「ONM」は、CA4LAの社内デザイナーの大沼朋子さんのこと。
大沼さんデザインの帽子は右の3つ(右3点 ¥7,200、左2点¥5,800)。ニットを専門に手がけるデザイナーさんです。
複数人の社内デザイナーによる個人作品の集合体が、CA4LAです。ここの帽子をお持ちなら、どうぞネームをチェックして。幾つか持っている帽子が同じアルファベットなら、あなたはきっと、そのデザイナーさんのファンです。
このGINZA SIX店は、ここだけの「カスタムオーダー」が最大の売り。ハットの中からベースを選び、リボンやパーツを付け足して自分だけの逸品に仕上げます。上の写真はオーダー見本で、素材は高級なシゾール。(オーダー価格は羽つきで ¥20,000から)
カスタムオーダーがさらにスゴいのは、店内に制作アトリエがあり、常駐デザイナーさんがスピーディーにつくってくれること。最速だと、午後3時までに注文し、その日に受け取れることも! 遠方から訪れた人には嬉しいサービスですよね。後日の配送も可能です。オーダーはアトリエデザイナーのこちら鈴木さんなど専門スタッフと相談でき、いいアドバイスを聞けるから安心です。
それでは最後に、ここまで何度も私の姿を見させれられてうんざりしてる男性諸氏に、一服の清涼剤をお届けしましょう。
美人副店長の立岡未央さん。シゾール素材のハットが、まーお似合いで。
皆さんも立岡さんに会いに……いや、自分にフィットする最高のアイテムとの出会いを求めて、GINZA SIXを訪れてはいかがですか。
Text:Kazushi Takahashi Photos:Kanako Noguchi Edit:Yuka Okada
We’re all so busy these days. There’s only so much time to go shopping to fill out one’s wardrobe. Even a fashion editor like me, with lots of free time (?), knows most people don’t have the time to leisurely make the rounds browsing in store after store.
Given this state of affairs, wouldn’t it be a good idea for me to do the preliminary work for you and introduce stores where I can say, with great confidence, if you go, you’ll find something worth finding? My focus today is fashion accessories: shoes, bags, hats, and more. I’m imagining a businessman who likes casual attire. Follow my lead to these great stores and check out a few items that are enjoyable to use, that draw admiration and compliments, and come with reasonable price tags.
First let’s look at some shoes. We definitely have to visit Paraboot.
Why is Paraboot so popular right now? (They’re worn by just about every magazine editor and stylist.) It’s because they’re high-end leather shoes fashioned to make you feel as if you’re in work shoes. They suit the casual trad look that’s long been a favorite of Japanese men. They’re perfect for people who think sneakers are too informal. They’re versatile, ideal even for workplace business casual.
One look and you immediately know it’s a pair of Paraboot, a rare characteristics of footwear. The shoes are made primarily by traditional French construction methods. The leather materials are tough, and they’re touted, with some pride, as resistant to rainwater. The resistance of the rubber soles to wear-and-tear is world-leading, the cushioning is great, and they effectively fight the fatigue of being on your feet all day.
Of the various models, the u-tip Chambord is especially popular. For people who say “I already own a pair,” how about this new and more stylish standard? (photo below)
The Avignon has a clean, sharp form that goes perfectly with a suit. The opening is narrow. The collar maintains a firm clasp on your feet. Walking in a pair feels great.
The three shoes to the left are the traditional Chambord; the three on the right are the Avignon (65,000 yen; all prices are listed before tax).
And for the days off in midsummer…
…these leather sandals (34,000 yen) are a must!
“These sandals are selling really well this year, too,” I’m told by Satoshi Ikoma of Paraboot PR.
Ikoma-san is the person wearing the JUNYA WATANABE COMME des GARÇONS jacket with enviable style in the photo on the right. The guy on the left wearing the showy stripes is, I’m sorry to say, me. What I have on my right hand isn’t a glove, but a mitten for polishing leather (4,000 yen).
The two directly managed Paraboot stores in Tokyo are the Aoyama store in Omotesando and the Ginza store here at GINZA SIX. The Ginza store offers an especially generous selection of women’s items. If you happen to arrive as a couple, you’ll both come across exciting finds in the store.
The next store I’d like to introduce, also located on the fifth floor, offers products of comparable durability and functionality. It’s BRIEFING, a boutique that features original bags.
BRIEFING is one of the few bag brands to bring into the business world the outdoorsy paramilitary feel beloved of men since boyhood. The brand uses heavy-duty materials and emphasizes functionality down to the details. But the overall look is urban.
The bags are made with care, down to the finest details. They offer a sense of quality well beyond price. The great designs are also worth noting. It’s no wonder the bags are carried by many mixed-label boutiques known for their keen fashion sense.
Popular among fans who come to the store is the series produced with Made in USA ballistic nylon.
This collection of bags of slightly different sizes and details is very much in the spirit of BRIEFING and clearly expresses their commitment. They can all be carried by hand, shoulder strap, or on your back. They provide unusual flexibility in how they can be used.
Of the business bags, this one is especially popular right now (middle of the upper shelf in the previous photo; 56,000 yen). It’s been designed with a width of 42 cm so that it won’t bump the person beside you when you’re on the train and holding it in your lap. It’s a product that incorporates ideas whose quality you come to appreciate with use.
One has to admire the beauty of this ballistic nylon helmet bag (42,000 yen)! It gives off a grown-up luster that’s as far from childish as one could imagine.
While not part of the Made in USA series, this multicase with belt (9,000 yen) lets you insert your hand to get a grip. It’s ideal for business people as a bag-in-a-bag for carrying computers or smaller items when going, for example, to a business lunch. Doesn’t it seem worth a look?
What to do? Should I buy this sacoche (8,500 yen after tax)? It’s roomy enough to hold notebooks, pens, a smartphone, and a mirrorless system camera. And sacoches are quite the trendy thing this season. Let me think… The decision hurts, but I decide to pass, at least for today.
The next store I’d like to show you is Theatre H.P. FRANCE on the fourth floor, a mixed-label boutique featuring, primarily, ladies accessories—but it’s worth a visit for men as well.
H.P. FRANCE mainly imports accessories and small fashion items and develops boutiques in various styles. Most of its stores are geared towards women, so it may be unfamiliar for men. But you’d be remiss in your due diligence if you didn’t give its bags a proper look—they’re well-known among those in the know.
This is the French brand Jacques le Corre. The designer’s unisex bags are simple and premium grade. They’d make the ultimate accessory and a clear statement of personal style for a business person dressed in a high-quality suit.
It’s a hard-to-find brand, one that rarely appears in men’s magazines. And that’s despite the unmistakeable style as a man’s bag and astonishing good looks! (I admit to owning 10… Yes, I’m a fool.) (Camouflage bag on the left, 125,000 yen; the other three, 130,000 yen).
This model, the Lisbon, celebrates its 20th anniversary this year. It’s the flagship of the Jacques le Corre brand. New versions in different materials and colors come out each season. The pocket’s positioning is superb; it’s remarkably easy to use. It stands up on its own when placed on the floor, something a man can appreciate. The price isn’t insignificant, but the bag is a standard. If you’re thinking you want one luxury bag, why not make the Lisbon a candidate?
This slim backpack (130,000 yen), made of a diving-suit material, incorporates leather straps. The backpack has right and left shoulder straps, but clip them together in the middle with a fastener, and the whole thing becomes a sling shoulder bag.
Of the four stores at GINZA SIX I’ve rigorously selected as a man choosing for men, I have one last store to show you. It’s CA4LA on the fourth floor, an establishment that offers a selection of great hats that instantly add style to your presentation.
CA4LA is the name of the store and the name of the original hat brand. How is it pronounced? It’s “Kashira”—not CA-4-LA.
Like shoes and bags, hats are articles of convenience and function. They shield you from the sun and drizzle. They let you go about your business on really windy days without worrying about your hair. They boost your style quotient. Once you grow accustomed to wearing a hat, you really can’t do without them.
CA4LA is a Japanese brand that’s made a name for itself in the hat world. Now I’d like to impart some inside knowledge: The letters in the serial number on the hat’s name indicate the name of the person who designed the hat.
The name here ONM. That would be Tomoko Onuma, one of CA4LA’s in-house designers.
The three hats to the right are designed by Onuma-san (three hats on the right, 7,200 yen; two hats on the left, 5,800 yen), whose design specialty is knits.
CA4LA is a collection of individual articles from multiple in-house designers. If you happen to own any of the brand’s hats, check the name. If several of the hats have the same letter code, you’re probably a fan of that designer.
The GINZA SIX store’s major selling point is that it’s the exclusive place for custom orders. Select a base from among the hats, add a ribbon or other materials, and create a great hat just for you. The photo above is an order sample; the material is premium sisal. (Order prices start at 20,000 yen, with a feather.)
What’s extra special about custom orders is that there’s a production atelier right in the store. A full-time designer will quickly make your hat. At the fastest possible turnaround, if you order by 3:00 p.m., you can pick up your hat that same day. It’s especially handy for people who come from far away. The store can also deliver the order at a later date. Ordering is worry-free because you get to consult with the atelier designer, Suzuki-san, or another dedicated staff member and ask their advice.
Finally, for all you men who are getting sick of seeing my picture over and over, I offer you a dose of visual refreshment: the lovely assistant store manager, Mio Tatsuoka. The sisal hat looks great on her.
Everyone, come and meet Tatsuoka-san…no, what I mean to say is, come visit GINZA SIX to find the perfect item made just for you!
Text:Kazushi Takahashi Photos:Kanako Noguchi Edit:Yuka Okada
高橋 一史
明治大学&文化服装学院卒業。文化出版局に入社し、『MRハイファッション』『装苑』の編集者に。担当ジャンルは、ファッション&音楽。退社後はフリーランスとして、原稿書き・編集・広告制作などを行う。現在、雑誌『Pen』を中心に活動中。『フィガロ ジャポン』のウェブサイトでのブログも随時更新中。
https://madamefigaro.jp/blog/kazushi-takahashi/list.html